Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

9 państw europejskich zawarło sojusz w sprawie transportu. Ucierpią na tym polscy przewoźnicy

shutterstock_221301268

Sektor transportu „jest ofiarą nieuczciwej konkurencji” – przytacza agencja dpa. Co zaskakujące, to zdanie padło nie z ust polskich transportowców czy polityków, a strony francuskiej… Zawarte we wtorek porozumienie 9 europejskich państw ma przeciwdziałać dumpingowi socjalnemu w sektorze transportu. Możemy się jednak spodziewać, że najbardziej uderzy w polskich przewoźników.

Sojusz został podpisany przez przedstawicieli Francji, Niemiec, Austrii, Belgii, Danii, Włoch, Luksemburga, Norwegii i Szwecji.

Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt pytany o inicjatywę stwierdził, że nie jest ona wymierzona w państwa wschodnioeuropejskie. Podstawowym celem powołania sojuszu jest osiągnięcie jasności w sprawie przepisów, zaostrzenie kontroli oraz doprowadzenie do wymiany danych pomiędzy krajami. Wśród planowanych działań znalazło się także m.in. wprowadzenie takich rozwiązań, które zagwarantowałyby kierowcom prawo do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz wzmocnienie norm dotyczących transportu poniżej 3,5 tonu (o wszystkich założeniach sojuszu można przeczytać na stronie TLP).

Zdaniem rzecznika socjaldemokratów ds. polityki transportowej w Parlamencie Europejskim Ismaila Ertuga pozwoli to na pełniejszą ochronę kierowców. Konkurencja pomiędzy firmami i państwami odbywa aktualnie się kosztem pracowników.

Choć większości założeń nie można odmówić słuszności , optymizm byłby tu stanowczo na wyrost. Sceptyczni są przede wszystkim przedstawiciele polskich przewoźników. „Obchodzi ich [unijnych polityków] tylko ochrona własnego rynku i własnych firm transportowych. Pokazują, gdzie nasze miejsce” – czytamy na fanpage’u Polskiej Unii Transportu. Zdaniem PUT tylko strajk generalny polskich firm transportowych i kierowców byłby w stanie ostudzić zapędy ministrów transportu krajów starej Unii: „Cztery dni postoju wszystkich polskich firm przewozowych zmieniłoby podejścia całej Europy do polskiego transportu. Europa nie poradzi sobie bez nas. Wyznaczmy dzień np. 12 marca (niedziela) i zatrzymajmy nasze samochody tam gdzie stoją na 4 dni i nie mówmy, że stracimy kontrakt czy zapłacimy kary umowne, bo w wypadku nadzwyczajnej okoliczności jaką jest strajk kary nie obowiązują.”

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0