Ubezpieczenie szyb w ciężarówce: o czym pamiętać?
Im intensywniej pojazd jest eksploatowany, tym większe jest ryzyko uszkodzeń. To oczywiste. Tyczy się to przede wszystkim szyby samochodowej – jednego z bardziej wrażliwych elementów pojazdu. Jak wystarczająco ją zabezpieczyć? Nie będziemy tu pisać o konieczności zachowania ostrożności czy specjalnych zabiegach pielęgnacyjnych. Ubezpieczenie szyb w ciężarówce – to to, o czym powinniśmy pamiętać.
Kamyk, który wypadnie spod kół jadącego przed nami pojazdu czy urwanie chmury i grad? A może spadająca gałąź, złodziej czy też błąd kierowcy? O uszkodzenie szyby w pojeździe nietrudno. Niestety, standardowe AC nie przewiduje tu zwrotu kosztów. A jeśli już, wiele z zakładów ubezpieczeniowych unika wypłat poprzez precyzyjne oszacowanie wysokości franczyzy integralnej (to kwota, poniżej której ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania) – tuż powyżej wartości rynkowej usługi.
Mamy więc dwa rozwiązania: naprawa szkody na własny koszt albo wcześniejsze wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, które ochroni nas przed tego typu przykrymi sytuacjami.
Ubezpieczenie szyb w ciężarówce lub innym pojeździe, czyli…
Wiele instytucji ubezpieczeniowych oferuje dodatkowe ubezpieczenie szyb w samochodzie. Oferta oraz warunki umowy są zazwyczaj uzależnione od rodzaju pojazdu oraz pól eksploatacji. Ochrona obejmuje zwykle szyby przednie, boczne, tylne, nie dotyczy jednak lusterek, reflektorów, szyberdachu oraz szklanych elementów na dachu.
Oczywiście, przyznanie odszkodowania jest obwarowane wieloma wymaganiami. Główna zasada brzmi: za szkodę będziemy musieli zapłacić sami, jeśli nasz pojazd nie posiada aktualnych badań technicznych, jechaliśmy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub gdy szybę uszkodziliśmy celowo.
„Podstawową korzyścią ubezpieczenia szyb jest krótki okres likwidacji szkody, co może mieć duże znaczenie dla przewoźników, którzy są zobowiązani umowami do przewiezienia towaru w określonym czasie – mówi Edyta Skórka, specjalista ds. ubezpieczeń porównywarki OC/AC mfind.pl. Firmy specjalizujące się w naprawach szyb mają podpisane umowy, w których zobowiązują się do naprawy w określonym terminie, często jest to 48 godzin. Oznacza to, że proces likwidacji szkody jest krótszy niż w przypadku likwidacji z autocasco” – podkreśla.
Kluczowe jest tu szybkie zgłoszenie szkody. Najczęściej ubezpieczyciel daje nam 72 godziny od chwili zdarzenia (choć rekordzistę możemy powiadomić nawet w terminie do 7 dni roboczych). Warto zwrócić też uwagę na maksymalną kwotę odszkodowania – zazwyczaj jest to maksymalnie 2000-3000 zł, choć zdarza się, że możemy tę kwotę podwyższyć, ale za dodatkową opłatą.
Zwróć uwagę na…
„Ubezpieczenie szyb jest dobrowolnym ubezpieczeniem dodatkowym. Jest ono stosunkowo tanie i można je kupić wraz z polisą OC. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze jest możliwe dokupienie takiego ubezpieczenia poza pakietem lub w trakcie trwania umowy – dla towarzystw może to oznaczać zbyt duże ryzyko” – tłumaczy Edyta Skórka. Niektórzy ubezpieczyciele wymagają, aby klient posiadał już polisę OC w ich firmie, inni ubezpieczenie szyb określają jako dodatkowe do polisy AC. Czasami zaś konieczne jest jednoczesne podpisanie umowy o ubezpieczenie OC lub AC pojazdu wraz z dodatkowym pakietem – późniejsze doubezpieczenie ciężarówki nie będzie możliwe.
Ustalając warunki umowy, sprawdźmy, czy będziemy mogli skorzystać z ubezpieczenia w sytuacji, gdy do uszkodzenia dojdzie poza granicami kraju – niektóre instytucje wypłacają odszkodowanie jedynie od zdarzeń zaistniałych na terenie Polski.
Zanim udamy się do warsztatu upewnijmy się, czy posiada on rekomendację ubezpieczyciela – zdarza się, że szkodę możemy naprawić tylko w niektórych, autoryzowanych serwisach. Przed podpisaniem umowy należy zatem zweryfikować, na jakich zasadach odbywa się naprawianie szkód oraz czy aby nie będziemy musieli odbywać dalekiej podróży w poszukiwaniu odpowiedniego warsztatu. Sprawdźmy też również, czy za dłuższy pobyt pojazdu w warsztacie (np. powyżej 1 dnia) nie zostaną naliczone dodatkowe opłaty.
Czy stracisz zniżki?
Co istotne, uszkodzenie szyby nie zawsze musi oznaczać, że stracimy zniżki za bezkosztowy przebieg ubezpieczenia – zależy to oczywiście od zasad panujących w danej firmie ubezpieczeniowej. W niektórych z nich wskutek wykupienia ubezpieczenia szyb niejednokrotnie musimy się liczyć z podwyższeniem polisy w następnym roku za każdą zgłoszoną szkodę – mimo iż paradoksalnie ubezpieczenie szyb w ciężarówce wykupujemy w tym celu, aby nie ponosić dodatkowych kosztów. Warto zaznaczyć, że właściciel może mieć pewność, że szkoda z ubezpieczenia szyb nie wpłynie na zniżki AC jedynie przy kontynuacji ubezpieczenia w tej samej firmie. „Szkody szybowe często nie są uwzględniane przy odnowieniu polisy w danym towarzystwie, czyli nie obciążają historii szkodowości całej floty. Mają jednak wpływ na zniżki przy zmianie ubezpieczyciela” – podsumowuje specjalista z mfind.pl
Według badań przeprowadzonych kilka lat temu przez ośrodek Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy NordGlass aż 94 proc. kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że na bezpieczeństwo jazdy w znacznym stopniu wpływa stan przedniej szyby w pojeździe. Mimo to aż jedna trzecia respondentów przyznaje się, że szyby ich aut są dalekie od ideału – dawno już straciły przejrzystość, widać na nich liczne zarysowania. Poważniejsze uszkodzenie szyby czy nawet jej rozbicie stają się zatem coraz bardziej realistyczną wizją. Ubezpieczenie szyb sprawia, że niemal nie odczujemy finansowych skutków takiej sytuacji.
Konsultacja merytoryczna: mfind.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.