Kierowca zatrudniony w dwóch firmach – co mówią przepisy?
Kierowca zatrudniony w dwóch firma czy nawet kilku różnych przedsiębiorstwach? Nic nie stoi na przeszkodzie! Z drugiej strony musimy pamiętać o oczywistych komplikacjach związanych z koniecznością przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. kierowca zatrudniony w dwóch firmach
Kierowca zatrudniony w dwóch firmach? Wiążą się z tym pewne wymagania formalne. Okazuje się, że kierowcy są jedyną grupą zawodową, która powinna informować pracodawcę o podjęciu dodatkowej pracy. Z czego to wynika? Oczywiście z norm dotyczących czasu pracy kierowcy. Kierowców obowiązuje 40-godzinna przeciętna norma tygodniowa w przyjętym okresie rozliczeniowym. W praktyce czas pracy w tygodniu wraz nadgodzinami czy dodatkowymi zleceniami nie może przekroczyć średnio 48 godzin. Dotyczy to także samozatrudnionych przedsiębiorców oraz kierowców realizujących przewozy na podstawie umowy cywilno-prawnej.
kierowca zatrudniony w dwóch firmach
Potrzebne oświadczenie
Aby umożliwić pracodawcy przestrzeganie czasu pracy swoich pracowników oraz odpowiednie planowanie zadań, nałożono na niego obowiązek wyegzekwowania od kierowcy pisemnego oświadczenia o aktywności zawodowej – zatrudnienia na podstawie stosunku pracy oraz czynności zawodowych wykonywanych np. w ramach umowy cywilno-prawnej. Należy w nim podać wymiar pracy na etacie oraz tygodniową liczbę godzin przeciętnie przeznaczanych na wykonywanie przewozów drogowych lub innych czynności na podstawie innej niż stosunek pracy.
Pamiętajmy, że pracodawca odbiera takie oświadczenie jedynie od pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę.
kierowca zatrudniony w dwóch firmach
Co daje oświadczenie?
Czy oświadczenie pomaga pracodawcy w dokładnym planowaniu czasu pracy swoich pracowników? Niestety niekoniecznie. Informacje podawane w oświadczeniu są zbyt skąpe. Jeśli kierowca deklaruje, że w innej firmie pracuje przeciętnie 15 godzin tygodniowo, w praktyce może oznaczać, że na wykonywanie zadań w jednym tygodniu przeznacza 12 godzin, w kolejnym zaś 3. Dostosowanie grafiku kierowcy do zadań realizowanych w danej firmie byłoby możliwe tylko i wyłącznie, gdyby pracodawca otrzymywał takie informacje nie jednorazowo, a cyklicznie i to z wyprzedzeniem. Ponadto oświadczenie składają jedynie pracownicy pozostający w stosunku pracy. Problem powstaje zatem w sytuacji, gdy z niektórymi kierowcami przedsiębiorca współpracuje w ramach umowy cywilno-prawnej.
Co interesujące, w grę nie wchodzi nawet wymiana informacji pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami dotycząca rozkładu pracy kierowcy czy kart ewidencyjnych! Wynika to z ustawy o ochronie danych osobowych. Pracodawcy, czyli administratorzy danych, są zobowiązani m.in. do właściwego ich przetwarzania. Za udostępnianie czy przekazywanie innemu zakładowi pracy rozkładów pracy (nawet za pozwoleniem kierowcy!) grozi przedsiębiorcom w związku z tym grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do dwóch lat.
Zwróćmy uwagę też na inny, istotny aspekt. Pracodawca nie może egzekwować przestrzegania norm dotyczących czasu pracy kierowcy (ponieważ nie ma dostępu do danych, które by mu to umożliwiły), co jednocześnie oznacza, że nie może karać za ewentualne przekroczenie limitów…
kierowca zatrudniony w dwóch firmach
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.