WITD: Kontrole bazy eksploatacyjnej
Od początku nowego roku eksperci OCRK w trakcie reprezentacji podczas kontroli w siedzibach przedsiębiorców odnotowują nową praktykę kontrolną inspektorów WITD. Do długiej listy żądań inspektorów dołączył wymóg „okazania” bazy eksploatacyjnej.
Zgodnie z art. 7a ust 1 Ustawy o transporcie drogowym do uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej konieczne jest m.in.: dołączenie oświadczenia przedsiębiorcy, że dysponuje bazą eksploatacyjną zlokalizowaną pod konkretnym adresem. Organ, wydając zezwolenie czy licencję, zawierza oświadczeniu na mocy art. 233 Kodeksu Karnego, zgodnie z którym osoba, która składa fałszywe oświadczenie mające stanowić dowód trakcie postępowania prowadzonego na podstawie Ustawy podlega karze (nawet pozbawienia wolności). Zdarza się jednak, że złożenie oświadczenia jest wymogiem formalnym i powoduje istnienie bazy wyłącznie na piśmie.
Obecne dążenia inspektorów skupiają się na protokolarnym potwierdzeniu realnego istnienia bazy w miejscu wskazanym przez przedsiębiorcę. Według ustawowej definicji, baza eksploatacyjna to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:
miejsce postojowe,
miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.
W czasie czynności kontrolnych wykonywane są oględziny obiektów, placu, sprzętu, sporządzany jest protokół i dokumentacja fotograficzna w obecności co najmniej dwóch inspektorów i właściciela (lub osoby upoważnionej) firmy przewozowej. Poniżej przedstawiamy protokół oględzin, sporządzony w czasie jednej z wizyt eksperta OCRK, podczas reprezentacji przy kontroli WITD:
Źródło: OCRK
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.