Przepisy o płacy minimalnej mają obowiązywać w całej Unii [KOMENTARZ EKSPERTA]
Podczas ogłaszania pakietu drogowego w dniu 31 maja 2017 r., Komisarz ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych, Marianne Thyssen podkreśliła, że obecnie obowiązujące przepisy dotyczące delegowania pracowników do innych krajów obejmują również firmy transportowe.
W trakcie prezentacji tzw. „Pakietu Drogowego” zwrócono również uwagę na fakt, że obecnie te przepisy są wprowadzone i weryfikowane tylko w kilku krajach europejskich i z punktu widzenia Komisji Europejskiej w najbliższym czasie powinny one obowiązywać w całej Unii. Dla przypomnienia, aktualnie tylko cztery kraje unijne wymagają zgłaszania i rozliczania kierowców, są to Niemcy, Francja, Włochy i Austria.
Ważną kwestią w sprawie płac minimalnych są również prowadzone przez Komisję Europejską postępowania wyjaśniające EU Pilot dotyczące wprowadzenia nowych przepisów w Niemczech, Francji i Austrii. Istotny jest fakt, że postępowania te nie kwestionują stosowania płacy minimalnej w odniesieniu do kierowców, a jedynie nieproporcjonalne wymagania administracyjne związane z egzekwowaniem płacy minimalnej.
Powyższe zostało również potwierdzone propozycjami zmian zawartymi w tzw. „Pakiecie Drogowym”. W trakcie konferencji podkreślono, że w przypadku wykonywania kabotażu i przewozów międzynarodowych obecne przepisy powinny być stosowane już od przekroczenia granicy. Natomiast według proponowanych zmian w przypadku przewozów międzynarodowych, płacę minimalną trzeba będzie stosować w sytuacji, gdy kierowca w danym kraju przebywa co najmniej 3 dni w ciągu miesiąca. Ponadto, jeśli chodzi o obowiązki administracyjne, zaproponowane zostały istotne ułatwienia dla firm transportowych, takie jak: brak konieczności wyznaczania przedstawiciela, możliwość przedstawiania dokumentacji płacowej w formie elektronicznej oraz możliwość zgłaszania kierowców na okres 6 miesięcy.
Jest to niewątpliwie negatywna informacja dla polskiej branży transportowej, która od początku starała się przekonać przestawicieli Komisji Europejskiej do wyłączenia kierowców transportu międzynarodowego z zakresu dyrektywy wprowadzającej wypłacanie płacy minimalnej.
Drugim problem jest również fakt, że nie jest znany termin wprowadzenia w życie zaproponowanych ułatwień dotyczących firm transportowych i do tego czasu kraje członkowskie nadal mogą wprowadzać wymagania zwiększające koszty i utrudniające realizację operacji transportowych. Przykładem może być wymóg ustanawiania przedstawiciela firmy w przypadku Francji czy też konieczność zgłaszania osobno każdej operacji kabotażu we Włoszech.
Komentarz Piotra Żółtego, ekspert ds. Obsługi Służb Kontrolnych firmy INELO
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.