Badanie wzroku kierowcy – od A do Z
Zanim zdobędziemy uprawnienia do pracy jako kierowca, musimy poddać się szczegółowym badaniom – także wzroku. Wizyty u okulisty czekają nas jednak nawet po uzyskaniu wymaganych pozwoleń. Tłumaczymy, dlaczego badanie wzroku kierowcy jest tak istotne.
Kandydaci na kierowców zawodowych muszą przejść szereg obowiązkowych badań. Konieczne jest zweryfikowane, czy nie istnieją żadne przeciwskazania zdrowotne do pracy za kółkiem. Przeciwdziała się w ten sposób sytuacji, w której kierowca mógłby stanowić jakiekolwiek zagrożenie nie tylko dla siebie, ale i pozostałych użytkowników dróg. Wymagana jest m.in. konsultacja okulistyczna. Specjalista powinien przeprowadzić z nami szczegółowy wywiad dotyczący przebytych chorób, urazów oraz operacji oczu, historii ewentualnych chorób okulistycznych, noszenia okularów lub soczewek. Konieczne będzie również badanie, podczas którego lekarz zweryfikuje jaka jest:
– ostrość naszego wzroku bez korekcji okularowej
– ostrość wzroku z korekcją
– obuoczna ostrość wzroku po korekcji
– pole widzenia
– rozpoznawanie barw
– widzenie obuoczne
– widzenie zmierzchowe
– wrażliwość na olśnienie.
Badanie widzenia barwnego przeprowadzane jest z użyciem tablic Ishihary, które możemy kojarzyć jako kombinacje wielobarwnych kropek. Za ich pomocą można wykryć zaburzenia widzenia barwy czerwonej i zielonej. Badanie pola widzenia polega zaś na ocenieniu zakresu przestrzeni, którą badana osoba jest w stanie objąć wzrokiem.
Badanie wzroku kierowcy
Badanie wzroku kierowcy – nieco łagodniejsze przepisy
Przepisy są bardzo restrykcyjne dla kierowców i kandydatów na kierowców zawodowych, szczególnie ubiegających się lub posiadających prawo jazdy kategorii C, C1, D, D1, C+E, C1+E, D+E, D1+E. Mimo iż ostatnie Rozporządzenie Ministra nieco złagodziło wymagania. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 15 kwietnia 2011 r. dotyczące badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 88, poz. 503) wprowadziło bowiem kilka zmian dotyczące badań okulistycznych. Oto wymagane dla wspomnianych kategorii parametry okulistyczne:
– ostrość wzroku – oko lepiej widzące nie mniej niż 0,8; oko gorzej widzące nie mniej niż 0,5 po korekcji,
– korekcja – okularowa, soczewkami kontaktowymi, wewnątrz-gałkowymi, pod warunkiem dobrej tolerancji i adaptacji do korekcji; dopuszczalna korekcja w granicach: ±8,0 D,
– rozpoznawanie barw – prawidłowe rozpoznawanie barwy: czerwonej, zielonej, żółtej, co oznacza, że kierowcą zawodowym nie może zostać daltonista,
– pole widzenia – obuoczne pole widzenia powinno wynosić co najmniej 160°, a jego zakres min. 70° na lewo i na prawo oraz 30° w górę i w dół; w obrębie kąta 30° od punktu fiksacji nie powinny występować żadne ubytki pola widzenia,
– widzenie stereoskopowe – powinno być prawidłowe, co oznacza, że kierowcą nie może zostać osoba, u której stwierdzona zostanie jednooczność,
– widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie oraz kontrast – tu również konieczne są prawidłowe wyniki.
W stosunku do wcześniej panujących przepisów złagodzono obostrzenia dotyczące prawidłowego pola widzenia, zwiększono ponadto dopuszczalną korekcję – dla kierowców zawodowych kategorii cięższych przy ostrości wzroku każdego oka poniżej 0,5 dopuszczalna korekcja wynosiła do tej pory +/-4,0 D sferyczne, +/-2,0 D cylindryczne. Obecnie wystarczy, że wada wzroku kandydata na kierowcę lub kierowcy kategorii C, C1, D, D1, C+E, C1+E, D+E, D1+E nie przekroczy +/- 8,0 D.
Badanie wzroku kierowcy
Informacja w dokumencie
Pamiętajmy, że w dokumencie prawa jazdy musi być podana data wydania uprawnienia, jak również data ważności uprawnienia – jeśli jest ono terminowe. Wpisywane są tu ponadto informacje dotyczące ewentualnych ograniczeń – według kodu:
01 – wymagana korekta i/lub ochrona wzroku,
01.01 – okulary,
01.02 – soczewki kontaktowe,
01.03 – szkła ochronne,
01.04 – szkło matowe,
01.05 – przepaska na oko,
01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe.
Lekarze okuliści wpisują zazwyczaj kod 01.06, ponieważ jest on najbardziej uniwersalny – uprawnia do prowadzenia zarówno w okularach, jak i soczewkach kontaktowych.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.