Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

ZUS blokuje zatrudnianie ukraińskich kierowców w Polsce – odmawia wydawania zaświadczeń A1

ukrainscy-kierowcy-w-polsce

W Polsce już teraz brakuje ponad 100 tys. kierowców zawodowych. Słabo rozwinięta edukacja zawodowa oraz brak możliwości odbywania praktyki sprawia, że polscy przewoźnicy chętnie zatrudniają kierowców ze Wschodu, głównie z Ukrainy. Ogromne trudności sprawiają jednak polskie urzędy oraz unijne instytucje.

Aby zagraniczny kierowca mógł wykonywać pracę na terenie Unii konieczne jest wydanie przez ZUS zaświadczenia A1. Dokument potwierdza odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne w danym kraju należącym do wspólnoty, wskutek czego przedsiębiorstwo jest zwolnione z obowiązku ponownego opłacania świadczeń w innym państwie członkowskim. – Zaświadczenie A1 stanowi potwierdzenie, że delegowany pracownik podlega polskim ubezpieczeniom oraz polskiemu ustawodawstwu. Aby zdobyć ten dokument pracodawca lub sam pracownik muszą złożyć odpowiedni wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Praktyka pokazuje, że może to być problematyczne w przypadku firm zatrudniających pracowników pochodzących spoza UE – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Tymczasem zrzeszenia i organizacje przewoźników dostają sygnały, że polskie urzędy coraz częściej odmawiają wydawania zaświadczeń A1 cudzoziemcom. W związku z tym przewoźnik nie może wysłać takiego kierowcy poza granice Polski. – Rocznie płacimy ok. pół miliarda złotych składek do ZUS z tytułu zatrudniania pracowników (kierowców) z Ukrainy i innych państw nieunijnych. Tymczasem terenowi urzędnicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych robią wszystko, aby uniemożliwić im pracę w międzynarodowych przewozach drogowych, przez odmowę wydania zaświadczeń potwierdzających opłacanie składek (dokument A1) – czytamy na stronie Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

– W przypadku kontroli pojazdu bez takiego dokumentu, przedsiębiorcy grożą kary. Niestety, coraz częściej jedynym rozwiązaniem, aby uzyskać takie zaświadczenie jest walka na drodze sądowe – komentuje Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Zdaniem TLP polityka ZUS-u to czysty absurd. – Czy po odmowie wydania zaświadczenia ZUS zwróci opłacone składki? Czy ZUS przyjmując składki, nie łamie powoływanego przez urzędników prawa unijnego? Czy ZUS „ma w nosie” wpływy do swojego budżetu w wysokości 0,5 miliarda złotych? – pytają przedstawiciele TLP. Takie wątpliwości nasuwa lista pytań przedstawionych przez ZUS (można ją przeczytać TU) skierowana do przedsiębiorców.

Wciąż nie wiadomo, na jakiej podstawie wspomniane wnioski są odrzucane. Zdaniem Kamila Wolańskiego w poszczególnych oddziałach ZUS możemy się spotkać z różną interpretacją przepisów. Z uwagi na to zatrudnianie kierowców ze Wschodu może oznaczać dla pracodawców zbyt duże komplikacje – w rezultacie konkurencyjność polskiego transportu na arenie europejskiej spada.

Komentarze

seba 2017-10-21 00:13

Pieprzycie jak małe Kazie, jak kierowca ma tak lekko i tyle zarabia - to co tu jeszcze robicie - to za kółko i do roboty. A Ukraińców uważasz durniu za takiego jak ty, co za grosze będzie pracował ? Ukraińcy zarabiają tyle co Polacy, a czasem i więcej jak na międzynarodowych jeżdżą i jakoś firm nie zamykają. Najgorsze są takie dupki co chcieliby nic nie robić, zarobić i jeszcze odpocząć w robocie i tylko smród do środowiska wprowadzają!

JArek 2017-10-13 07:37

No tak bo teraz kierowca to by chciał zarobić z 10.000 PLN, za kręcenie kierownicą.

obserwator 2017-10-06 19:29

W Polsce jest pelno kierowcow bez pracy, tylko pracodawcy wola zatrudnic ukrainca za grosze. Do zaswiadczenia A1 powinny byc podane zarobki tych kierowcow to do zadnego kraju by i nie wpuscili bo firmy by zaraz pozamykali.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0