Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Przyszłość producentów samochodów ciężarowych: “wielka siódemka” rozpada się, wkracza Hyundai

wal-mart-says-this-is-the-delivery-truck-of-the-future-199x149

Nie będzie w tym krztyny przesady, jeśli napiszemy, że w Europie jest siedmiu podstawowych producentów samochodów ciężarowych. Wśród nich wymienimy DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo. Wydaje się jednak, że z czasem nastąpi rotacja w czołówce liderów – sytuacja na rynku jest dynamiczna. Na europejskich drogach prawdopodobnie pojawi się wiele ciężarówek producentów, których obecnie nie ma na naszym rynku.

Podczas odbywającego się pod koniec czerwca we Frankfurcie spotkania Stowarzyszenia Producentów Samochodów Niemiec, dr Goetz Klink zaprezentował wyniki swego badania dotyczącego tego, jak będzie wyglądał rynek ciężarówek w 2030 roku. Zostały zaprezentowane dane dotyczące kategorii samochodów ciężarowych, których masa całkowita przekracza 6 ton.

Teraźniejszość

Już teraz można twierdzić, że „wielka siódemka” europejskich producentów samochodów ciężarowych rozpada się. Między innymi dlatego, że MAN i Scania należą do grupy firm VW, a Renault do grupy firm Volvo. Podczas gdy niektórzy producenci bardzo mocno stoją na nogach zarówno na rynku europejskim, jak i światowym, to inni wkrótce będą musieli podejmować decyzje związane z przetrwaniem.

Sytuacja na rynku europejskim (wg danych 2013 r.) określona jest w poniższej tabeli. Odzwierciedlony jest tam udział w rynku każdego producenta.


п.п.
Nr głównej państwowej drogiNazwa głównej państwowej drogiKilometraż drogi objętej opłatą (km)
отдо
1A1Ryga (Baltezers) - granica z Estonią (Ainaži)0,084,6
93,496,8
100,3101,9
2

A2Ryga - Sigulda - granica z Estonią (Veclaicene)12,450,4
53,6195,6
3A3Inčukalns - Valmiera - granica z Estonią (Valka)0,0
89,1
92,3
116,3
4A4Ryska obwodnica (Baltezers - Saulkalne)0,020,4
5
А5Ryska obwodnica (Salaspils - Babite)0,0
2,4
2,940,9
6A6Ryga - Daugavpils - Kraslava - granica z Białorusią17,4
18,6
19,628,3
30,334,0
39,145,8
50,951,0
56,5

144,0
149,5
172,0
176,2
268,7
274,1307,0
7A7Ryga - Bauska - granica z Litwą7,9

65,5
68,685,6
8A8Ryga - Jelgava - granica z Litwą (Meitene)9,9
43,1
48,6
76,1
9A9Ryga (Skulte) - Liepaja0,0 92,3
95,7
100,7
101,9
129,5
132,7


185,8
188,2191,7
10A10Ryga - Ventspils13,4
18,8
23,8
37,0
41,3185,0
11A11Liepaja - granica z Litwą (Rucava)4,953,4
12A12Jekabpils - Rezekne - Ludza - granica z Rosją (Terehova)3,958,4
61,2124,1
13A13Granica z Rosją (Grebneva) - Rezekne - Daugavpils - granica z Litwą (Medumi)9,9

47,7
53,2134,8
144,8
163,4
14A14Daugavpils obwodnica (Kalkuni - Tilti)0,015,6
15A15Rezekne obwodnica0,07,1

Wszyscy główni producenci ukazani w tabeli, za wyjątkiem Iveco, są również bardzo poważnymi „graczami” na rynku międzynarodowym. Poziom ich sprzedaży na innych kontynentach jest również znacząca. Dr Goetz Klink nie wątpi, że w roku 2030 te duże przedsiębiorstwa–giganci będą wśród liderów rynku światowego. Do wyżej wspomnianych cztrech europejskich producentów dołączy kilku producentów z Chin, Indii czy Korei Południowej, czyli takim sposobem nieuchronnie zjawią się oni w Europie.

W skali światowej europejscy producenci już teraz mają poważnych konkurentów. Poniższa tabela przedstawia wyniki ostatnich 4 lat średniorocznej sprzedaży głównych producentów samochodów ciężarowych.

Klasa emisji spalinIlość osiStawka (w euro)
dzienna stawkatygodniowa stawkamiesięczna stawkaroczna stawka
EURO 0
EURO I
EURO II
Nie więcej jak 3 osie112755555
Nie mniej jak 4 osie114692925
EURO IIINie więcej jak 3 osie92448484
Nie mniej jak 4 osie114080804
EURO IV lub więcejNie więcej jak 3 osie82143427
Nie mniej jak 4 osie113671711

Niektóre firmy są to producenci regionalni, jednak nie zważając na to mają dobre wyniki, więc w przyszłości mogą się rozwijać i wychodzić na rynki światowe. Tradycyjni liderzy światowych rynków również są zainteresowani w umacnianiu swoich pozycji na takich rynkach jak: Chiny, Indie, Brazylia, Rosja, Indonezja i inne, jak również rywalizacji z wiodącymi lokalnymi producentami czy innymi poważnymi konkurentami.

Przyszłość

Przewiduje się, że w 2030 roku najmocniejsi światowi producenci będą sprzedawali nie mniej niż 400 tysięcy samochodów rocznie. W pogoni za nimi, aby przetrwać na rynku, inni producenci będzie musieli podbić sprzedać do co najmniej 250 tysięcy jednostek.

Autor badań nie ma wątpliwości, że tacy znani obecnie producenci, jak Iveco, Kamaz, Ford, Isuzu i inni, będą zmuszeni zjednoczyć się z pozostałymi, aby zostać co najmniej liderami w swoim regionie. W przeciwnym razie zostaną „graczami” niszowymi i będą musieli oferować dla rynku ekskluzywne produkty, ale nie będą już mogli konkurować z największymi producentami.

Inny tajemniczy gracz na rynku to Hyundai. Niedawno firma wprowadziła na rynek swój samochód ciężarowy przeznaczony do przewozów międzynarodowych. Wkrótce pojawi się on na światowych rynkach. Eksperci zaznaczają, że w ciągu ostatnich dziesięcioleci Hyundai znacznie rozwinęło swe technologie, a to pozwoli firmie skutecznie konkurować z uznanymi producentami. Strategia, którą na nowych rynkach firma z powodzeniem wykorzystywała do promocji sprzedaży samochodów osobowych, może być równie dobrze stosowana do sprzedaży transportu komercyjnego.

Dr Goetz Klink twierdzi, że do roku 2030 poważnymi „graczami” na światowym rynku powinny zostać Hyundai i Dongfeng. Oznacza to, że ogólnie uznana siódemka europejskich producentów będzie się zmieniać. Na europejskim rynku pojawią się nowe, niezawodne pojazdy, które zaoferują nam wschodni producenci. Czekają oni tylko na swoją szansę.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0