Projektowanie ciężarówek, czyli jak nauczyć się przewidywania przyszłości
Prace nad nowym samochodem ciężarowym zaczynają się na długo przed jego wprowadzeniem na rynek. W tym czasie na świecie wiele może się zmienić, więc projektanci muszą dokładnie przewidzieć przyszłość, żeby ciężarówka w momencie jej pojawienia się na rynku była nie tylko nowoczesna, ale i innowacyjna.
„Prace nad nowym modelem Volvo FH rozpoczęliśmy w 2006 roku” – mówi Rikard Orell, dyrektor ds. wzornictwa w Volvo Trucks. „Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o iPhone’ach, jednak kiedy w 2012 roku samochód Volvo FH pojawił się na rynku, smartfony stanowiły już integralną część naszego życia. Musimy umieć przewidywać takie zmiany”.
Ważnym elementem procesu projektowania są wszechstronne analizy biznesowe, pozwalające przewidzieć rozwój społeczeństwa za pięć, dziesięć i piętnaście lat. W tym celu używamy wielu różnych metod – od rozmów z kierowcami po badanie trendów technologicznych i kulturowych.
„Cykle produkcyjne w branży transportowej są znacznie dłuższe niż w innych dziedzinach. Będąc liderami w tym segmencie, jesteśmy odpowiedzialni za to, że wywierając wpływ na rozwój tej dziedziny, musimy zapewnić odpowiedni kierunek rozwoju” – mówi Rikard Orell.
Premiera 2012/13 w Volvo Trucks była największa w historii marki. Wprowadziliśmy na rynek w czasie krótszym niż rok sześć nowych modeli samochodów ciężarowych. We wzornictwie wszystkich modeli trzy cechy są wspólne: metalowy znak, który teraz znajduje się w bardziej widocznym miejscu tuż pod przednią szybą, większa krata wlotu powietrza przypominająca plaster miodu i reflektory główne w kształcie litery V. Jednak największym wyzwaniem dla zespołu projektowego było ukazanie różnic między poszczególnymi modelami.
„Nasza nowa seria samochodów ciężarowych jest jak rodzina. Składa się z jednostek o różnych osobowościach. To właśnie te różnice stanowią prawdziwą siłę serii, dlatego najważniejsze dla nas było nadanie każdemu modelowi odrębnych cech odpowiadających jego celom, użyciu i miejscu pracy” – mówi Rikard Orell.
Indywidualne projektowanie
W czasie pracy nad nowymi seriami samochodów ciężarowych duży nacisk położono na wizualizację środowisk pracy właściwych dla każdego modelu. Ważnym narzędziem na tym etapie były inspirujące obrazy.
„To tradycyjna technika projektowania pozwalająca nam uchwycić esencję tego, co chcemy wyrazić” – mówi Asok George, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks. „To jest szczególnie ważne w naszej branży, ponieważ tworzymy produkt, który często stanowi zarówno miejsce pracy, jak i dom. Musimy brać pod uwagę nie tylko wymagania techniczne i prawne, ale także wykraczać poza wymagania klientów. To trudne zadanie, a ponieważ projektanci myślą obrazami, używamy inspirujących obrazów stymulujących naszą kreatywność”.
Oczekiwany charakter i osobowość każdego z nowych modeli były przedstawiane w trakcie prac na wielu obrazach. Na przykład, w przypadku flagowego modelu Volvo FH16 jeden z obrazów przedstawiał stado dzikich koni.
„Volvo FH16 to najsilniejszy z produkowanych seryjnie samochodów ciężarowych, więc oczywiste jest, że ta moc powinna być widoczna, ale jednocześnie nie chcieliśmy, aby wyglądał agresywnie. Moc chcieliśmy ujawniać w subtelny sposób, dlatego gracja dzikich koni była niezwykle inspirująca – siła i wolność tych zwierząt idzie w parze z elegancją” – mówi Asok George.
W przypadku Volvo FMX na tablicy z inspiracjami znalazły się przemieszane zdjęcia surowych środowisk i ekologicznych materiałów. Efekt końcowy – samochód ciężarowy solidny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
„Postać Jamesa Bonda idealnie oddaje osobowość Volvo FMX. Agent 007 nie tylko wygląda znakomicie w smokingu, ale także i w scenach walk. To samo można powiedzieć i o naszym nowym Volvo FMX – musi świetnie wyglądać nawet po odebraniu kilku mocnych ciosów” – twierdzi Asok George.
Inny aspekt pracy wiąże się ze znajomością wymagań prawnych i uwzględnienie ich w procesie projektowania, co wpływa także na funkcjonalność pojazdu.
„Duża krata wlotu powietrza w nowych samochodach ciężarowych Volvo wykonuje kilka ważnych funkcji. Jej projekt wyróżnia rodzinę nowych pojazdów, ale nowy kształt kraty wynika przede wszystkim z większego zapotrzebowania silników Euro 6 na powietrze. Tak więc większa ekologiczność naszych samochodów ciężarowych podyktowała zmiany wzornictwa” – mówi Asok George.
Od projektu do gotowego produktu
Po określeniu wizji całej serii przyszła kolej na opracowanie każdego modelu. W tym celu należało uwzględnić wszystkie wymagania techniczne i produkcyjne, ale jednocześnie nie odejść od pierwotnych założeń dotyczących wszystkich pojazdów.
„Zaczęliśmy tworzyć szkice nowej serii samochodów ciężarowych w 2006 roku, a będą one obecne na drogach przez wiele lat. To najlepiej ilustruje nasze możliwości przewidywania przyszłości. Tak, projektowanie to kreatywność, ale niemałą rolę odgrywa również możliwość wcielić w życie wizję przyszłości. To jest metodyczny proces oparty na wiedzy i znajomości naszych klientów, jak również szerszej społeczności” – mówi Rikard Orell.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.