Dlaczego kierowcy ciężarówek nie powinni jechać do Niemiec?
Być może niektórych zdziwi fakt, że procentowo na drogach Polski ginie dwa razy mniej kierowców niż w Niemczech. Inne wskaźniki bezpieczeństwa ruchu są również dużo lepsze nie tylko od wskaźników Niemiec, ale i większości państw Unii Europejskiej. Wszystko to potwierdziły wyniki badania dotyczącego wypadków samochodowych 2012 roku na autostradach. Rezultat jest zaskakujący.
Badanie zostało przeprowdzone przez Belgisjki Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (L’Institut Belge pour la Sécurité Routière, IBSR). Belgowie analizowali wypadki na autostradach państw UE. Trudno w to uwierzyć, ale większość wskaźników w Niemczech jest poniżej średniej. Drogi Hiszpanii, Luksemburgu i Słowenii cechuje jeszcze większa śmiertelność. Chociaż… nie zawsze to jest niebezpieczne dla kierowców ciężarówek. Dlatego o wszystkim po kolei.
Analiza
W trakcie badania brano pod uwagę tylko te wypadki, które miały miejsce na autostradach, dlatego wyniki obejmują jedynie 20 krajów UE. Inne kraje nie zostały uwzględnione w badaniu ze względu na brak danych lub brak autostrad. Dane z Finlandii nie są pełne, ponieważ kraj ten nie udostępnił danych dotyczących ciężarówek, kierowcy których zginęli. Wyniki natomiast innych krajów możemy porównać. Wszystkie sprowadzają się do wspólnego mianownika, dlatego dobrze odzwierciedlają sytuację na drogach.
Wyniki ofiar śmiertelnych na drogach, zależne od typu pojazdu ciężarowego, są zaokrąglone, dlatego możliwe jest wystąpienie błędu względnego. Intensywność ruchu, kultura jazdy i inne aspekty, które mają wpływ na ilość wypadków i śmiertelność, nie są analizowane. Podane są tylko dane statystyczne.
Odsetek wypadków śmiertelnych
Jest to dosyć wyraźny wskaźnik, który pokazuje, do ilu wypadków śmietelnych doszło na drogach (czyli wypadków, w których zginęła co najmniej jedna osoba). W tej kategorii najlepsze rezultaty wskazują Polska, Finlandia, Rumunia, Czechy i Słowacja. W tych krajach niewiele jest wypadków, które kończą się śmiercią. Najgorsze wyniki mamy w Luksemburgu. Każdy, co 5-ty wypadek w tym kraju ma ofary śmiertlne. W Hiszpanii sytuacja nie jest lepsza. Słowenia zamyka tę trójkę.
Liczba zgonów na 1 mln mieszkańców
Łączna liczba ofiar śmiertelnych w ciągu roku jest dzielona na 1 mln mieszkańców. W tej kategorii liderzy są ci sami – Polska, Finlandia, Rumunia. Wyniki z tych krajów nie przekraczają 1. Wśród tych najgorszych ponownie jest Luksemburg – 13 ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców. Za nim idą Portugalia i Belgia. W tych państwach ginie około 10 osób na 1 mln mieszkańców.
Jaki jest procent ofiar śmiertelnych wśród kierowców?
W tej kategorii są podane wyniki, jaki procent od ogólnej liczby ofiar śmiertelnych stanowią kierowcy ciężarówek. Tutaj Luksemburg zajmuje najwyższą pozycję. Mimo że rezultaty wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych w tym kraju są bardzo wysokie, nie zginął tu żaden kierowca. W Szwecji i Słowenii wskaźnik ten stanowi 7 proc. Trudno jest w to uwierzyć, ale w Czechach co trzecia ofiara śmiertelna – to kierowca ciężarówki. Państwa, w których ten wskaźnik jest również wysoki, to Dania i Niemcy.
Ogólny współczynnik zgonów na autostradach Procent od ogólnej liczby zgonów na autostradach Państwo Procent wypadków śmiertelnych Zgonów na 1 mln mieszkańców Procent zabitych kierowców samochodów osobowych Procent zabitych kierowców ciężarówek Procent zabitych rowerzystów Procent zabitych pieszych Inne Polska 1 proc. 0.7 75 proc. 11 proc. - 14 proc. - Niemcy 12 proc. 5.3 58 proc. 24 proc. 11 proc. 6 proc. 1 proc. Czechy 3 proc. 2.7 39 proc. 32 proc. 14 proc. 14 proc. - Słowacja 4 proc. 2 71 proc. 7 proc. 7 proc. 14 proc. - Węgry 13 proc. 4.4 55 proc. 11 proc. 2 proc. 30 proc. 2 proc. Austria 11 proc. 7 53 proc. 7 proc. 12 proc. 10 proc. 5 proc. Dania 11 proc. 4.9 59 proc. 26 proc. 11 proc. 4 proc. - Holandia 6 proc. 5 78 proc. 7 proc. 8 proc. 6 proc. - Belgia 13 proc. 9.8 68 proc. 13 proc. 8 proc. 2 proc. 8 proc. Luksemburg 22 proc. 13 86 proc. - - 14 proc. 3 proc. Francja 6 proc. 3.7 67 proc. 7 proc. 12 proc. 9 proc. 5 proc. Włochy 9 proc. 6.2 65 proc. 11 proc. 12 proc. 5 proc. 7 proc. Hiszpania 17 proc. 9.1 59 proc. 10 proc. 13 proc. 13 proc. 4 proc. Portugalia 12 proc. 10.4 62 proc. 19 proc. 14 proc. 5 proc. - Wielka Brytania 6 proc. 1.9 49 proc. 19 proc. 12 proc. 20 proc. - Szwecja 6 proc. 2.2 67 proc. 5 proc. 14 proc. 14 proc. - Finlandia 1 proc. 0.7 100 proc. - - - - Rumunia 1 proc. 0.8 56 proc. 17 proc. 6 proc. 22 proc. - Słowenia 14 proc. 9.3 58 proc. 5 proc. - 11 proc. 26 proc. Grecja 7 proc. 7.7 55 proc. 14 proc. 18 proc. 10 proc. 2 proc.
Zamiast wniosków
Jeśli przeanalizujemy dane w powyższej tabeli, zobaczymy, że autostrady w Polsce są o wiele bezpieczniejsze od dróg niemieckich pod wieloma względami. W porównaniu do innych państw sytuacja pozostaje niezmienna – polskie autostrady są jedne z najbezpieczniejszych w UE. Pozostaje się tylko cieszyć z takich wyników i wielkiego wkładu Polski w infrastrukturę dróg.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.