Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Ważenie ciężarówek za pomocą czujników zamontowanych przy osiach pojazdów i plombowanie tachografów – tak UE chce walczyć z manipulacjami w transporcie

Press_KE pracuje nad systemami do walki z manipulacjami w transporcie_final

20 marca w Brukseli odbyło się kolejne spotkanie międzynarodowej konfederacji CORTE, podczas którego debatowano m.in. nad systemem automatycznego ważenia ciężarówek oraz plombowania tachografów w pojazdach. Członkowie zrzeszenia omówili projekty Komisji Europejskiej, których nadrzędnym celem jest ograniczenie naruszeń i manipulacji dokonywanych na terenie UE.

Marcowe spotkanie CORTE zostało zwołane z inicjatywy członków Enforcement Working Group, czyli grupy działającej na rzecz ujednoliconego systemu egzekwowania przepisów w całej UE i poza nią. Projekt, którym obecnie zajmuje się zespół, dotyczy automatycznego systemu ważenia pojazdów ciężarowych. Jak wskazują eksperci, zbyt duża masa pojazdu z załadunkiem to jedno z najpoważniejszych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe, które może skutkować nawet odbiorem licencji na wykonywanie przewozów. W Polsce, kara nakładana na przedsiębiorcę za przeciążenie pojazdu wynosi od 500 do 15 000 złotych.

- Komisja Europejska pracuje nad projektem wdrożenia systemu do automatycznego ważenia pojazdów ciężarowych. Według wstępnych ustaleń pomiary te miałyby odbywać się przy pomocy czujników zamontowanych przy osiach ciężarówki, a następnie wyniki te byłyby rejestrowane w tachografie. Prace Komisji w tym zakresie są o tyle istotne, że mogą ograniczyć problem przeciążonych pojazdów w całej Europie. Z danych Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że nawet co trzecia ciężarówka poruszająca się po polskich drogach waży ponad wyznaczoną normę – mówi Piotr Żółty z firmy INELO, będącej członkiem CORTE.

Kolejnym tematem, którym zajęła się Komisja Europejska w celu walki z nieuczciwymi praktykami kierowców jest plombowanie systemu tachografów w pojazdach. Obecnie zabezpieczeniu podlega tylko czujnik ruchu oraz tachograf, bez uwzględnienia okablowania systemu. Dużo wątpliwości budzi również brak jednolitych wytycznych, co do samego procesu plombowania, który może różnić się w zależności od rodzaju i marki pojazdu.

- Według wstępnych planów Komisji Europejskiej projekt nowego, jednolitego systemu plombowania powinien zbiec się w czasie z obowiązkiem montowania inteligentnych tachografów w pojazdach ciężarowych. Jest to inicjatywa, mająca usprawnić pracę inspekcji kontrolnych w całej Europie oraz utrudnić możliwość ewentualnych naruszeń ze strony kierowców. Według danych przedstawionych przez przedstawiciela duńskiej policji ilość wykrytych manipulacji związanymi z tachografami stale wzrasta i w ubiegłym roku było ich ponad dwa razy więcej niż w roku 2015 – dodaje Piotr Żółty.

Istotną zmianą w zakresie tachografów i ich wymiany bądź naprawy może okazać się również wytyczna, nad którą Komisja Europejska pracuje od dwóch lat. Od października 2012 r. firmy transportowe mają obowiązek montowania w tachografach czujników ruchu najnowszej generacji. Problematyczne okazują się jednak sytuacje, w których dochodzi do uszkodzenia wyłącznie czujnika ruchu. W przepisach nie została bowiem doprecyzowana kwestia, czy przy naprawie element może być zastąpiony przez ten sam model, czy musi być wymieniony na nowszą wersję.

- Stosowane praktyki różnią się w zależności od interpretacji przepisów przez warsztaty samochodowe. W skrajnych przypadkach dochodziło nawet do nakładania kar w wysokości kilkuset euro na przewoźników kontrolowanych przez francuską inspekcję drogową. Komisja Europejska ustaliła jednak, że przy wymianie wyłącznie elementu, a nie całego tachografu, zastosowanie będzie miał stan rzeczy obowiązujący przy pierwszej rejestracji pojazdu. Jeśli w tym momencie w samochodzie zamontowany był czujnik starszej generacji, to może on być zastosowany ponownie przy ewentualnej naprawie – wyjaśnia Żółty.

Wytyczna Komisji Europejskiej zacznie obowiązywać automatycznie wraz z jej publikacją. Według wstępnych planów organu nastąpi to jeszcze w tym półroczu.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0