Nowe przepisy o delegowaniu wejdą w życie, czy tego chcemy, czy nie
Zaskoczenia niestety nie ma. Zasada „równej płacy za tę samą pracę w tym samym miejscu”, ograniczenie czasu delegowania (choć finalnie nieco złagodzone) oraz szersza współpraca krajów UE w celu zwiększenia skuteczności kontroli i egzekwowania przepisów, staną się w najbliższych latach faktem.
Jeżeli chodzi o sektor transportu międzynarodowego, musimy zdawać sobie sprawę, że nie walczymy aktualnie o jego „wyjęcie” z zakresu stosowania dyrektywy o delegowaniu, bo to jest już sprawa przegrana, lecz o to, aby dyrektywa objęła go w jak najmniejszym stopniu. Pakiet Drogowy, nad którym trwają obecnie prace, ma doprecyzować wszystkie kwestie w odniesieniu do pracowników mobilnych, czyli kierowców. W szczególności musi zostać uściślony rodzaju transportu, który ma podlegać regulacjom, liczba dni pracy, po których kierowca stanie się „delegowanym”, w rozumieniu dyrektywy oraz zasady dotyczące zwrotów kosztów podróży.
Branża transportowa musi uzbroić się w cierpliwość, gdyż przepisy zmienionej dyrektywy będą miały zastosowanie do sektora transportu dopiero po wejściu w życie regulacji sektorowych. Do tego momentu obowiązywać będą stare zasady – jak niestety wiemy, w dalszym ciągu nieprecyzyjne i przysparzające wielu problemów.
Komentarz Kamila Wolańskiego, eksperta Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.