Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zagrożenie kryzysem na rynku przewozów, zwłaszcza w Europie Wschodniej i Centralnej. O transporcie dyskutowano w Sofii

0002-700x467

„Wszyscy stoimy za przewoźnikami” – tak bułgarski Minister Transportu Ivaylo Moskovski skwitował stanowisko Prezydencji bułgarskiej w sprawie Pakietu Mobilności podczas międzynarodowej konferencji transportowej, która odbyła się 15 maja w Sofii. 

Międzynarodowej konferencji transportowa o Pakiecie Mobilności przewodziło hasło „Europejska przyszłość branży transportu z Europy Wschodniej i Centralnej”. Goście ze świata polityki, w tym przedstawiciele rządu bułgarskiego odpowiedzialni za negocjacje Pakietu Mobilności wsłuchiwali się w głos transportu. TLP wraz z partnerami – członkami Sojuszu na rzecz przyszłości transportu – SMP Bułgaria oraz NIT z Węgier przedstawili potencjalne skutki Pakietu dla branży.

Zagrożenie kryzysem na rynku przewozów, zwłaszcza w Europie Wschodniej i Centralnej

Przedstawiciele przewoźników zwrócili uwagę na kwestie utraty miejsc pracy przez kierowców z części Europy Wschodniej i Centralnej w związku ze znaczącym ryzykiem likwidacji lub upadłości małych i średnich firm transportowych, jak i znaczących nierówności, które mogą powstać między pracownikami danego pracodawcy w związku z uzależnieniem płac oraz innych warunków zatrudnienia (czas pracy, urlopy) od tras danego kierowcy.

– Państwa peryferyjne wykonują dziś łącznie 62% wszystkich europejskich międzynarodowych przewozów drogowych. Kto ma nas zastąpić i w jaki sposób? I co się stanie z europejską gospodarką, jeśli zabraknie kierowców i przewoźników z naszej części Europy? – mówił Maciej Wroński, Prezes TLP kontynłując wątek ograniczania dostępu do rynku europejskiego.

Przed nami jeszcze dużo pracy

W Deklaracji wypracowanej przez uczestników konferencji padają dodatkowe, kluczowe pytania, czy uda się osiągnąć funkcjonalny kompromis dla transportu z realnymi wyjątkami w zakresie procedur delegowania? Przyjęta Deklaracja organizacji przewoźników wskazuje na obszary, które wymagają pogłębionej analizy i prac:

  • wypracowanie realnych wyjątków z modelu delegowania pracowników, które będą zawierały także urealnione zasady obliczania czasu pracy (Komisja Europejska proponuje wliczanie odpoczynku do czasu pracy).
  • rozwiązania problemu infrastruktury drogowej dostosowanej do potrzeb transportu międzynarodowego, zwłaszcza kierowców, że zniesieniem zakazu odbioru odpoczynku (weekendowego) w kabinie.
  • realnego i niedyskryminacyjnego ujęcia kwestii tzw. powrotów do domu. Obecne propozycje mogą wykluczać z rynku przewoźników z uwagi na położenie geograficzne.

Mimo bardzo krytycznego stanowiska wobec unijnych propozycji, które w Bułgarii przybrało nawet formę uchwały Parlamentu w sprawie Pakietu Mobilności, branża nie przestaje prowadzić dialogu. Znaczenie tych rozmów podkreślał między innymi Angel Trakov (Prezes SMP Bułgaria) czy Yordan Arabadzhiev wskazujący na konieczność aktywnego uczestnictwa organizacji przewoźników w pracach Parlamentu Europejskiego.

Założenia Sojuszu Drogowego

Rozmowy i debaty będą kontynuowane także w Brukseli. Tymczasem w Brukseli paryski Sojusz Drogowy, który tworzy Francja, Austria, Belgia, Dania, Grecja, Włochy, Luksemburg, Szwecja, Norwegia, Szwajcaria (Holandia jako obserwator) w swoim stanowisku wypracowanym 14 maja wskazuje na następujące kluczowe założenia negocjacyjne:

  • Siła i przyszłość Unii Europejskiej nie są tylko oparta na rynku wewnętrznym, ale i poszanowaniu podstawowych praw, w tym praw socjalnych. Z tego powodu konieczne jest pogłębianie konwergencji socjalnej w UE.
  • Tylko uregulowanie kwestii socjalnych w transporcie może prowadzić do dalszej liberalizacji rynku transportowego.
  • Europejska legislacja dot. czasu jazdy i odpoczynku musi zapewniać wysoki poziom ochrony socjalnej.
  • Unia musi wspierać i promować efektywne mechanizmy koordynacji oraz umacniania kontroli przestrzegania przepisów.
  • Przepisy Pakietu Mobilności winny służyć zwalczaniu oszustw socjalnych i spółek skrzynek pocztowych.

Państwa paryskiego Sojuszu Drogowego są rozczarowane sztywnym stanowiskiem prezydencji bułgarskiej. Czy taki rozłam kierunków rozwoju Pakietu Mobilności nie zakończy nad nim prac i nie pozostawi przewoźników na pastwę krajowych regulacji w państwach członkowskich dot. delegowania pracowników?

Źródło: Joanna Jasiewicz, TLP, oprac.: Redakcja

0006

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0