Delegowanie kierowców to już nie gdybanie, a rzeczywistość. PE przegłosował nowe przepisy
Parlament Europejski przegłosował zmiany w dyrektywie o delegowaniu. Aby stwierdzić, jak wpłyną one na branżę transportu, musimy poczekać na wprowadzenie Pakietu Mobilności, jednak już teraz można stwierdzić, że czeka nas niemała rewolucja.
Kolejny krok ku wprowadzeniu zasady równej płacy za równą pracę stał się faktem. Parlament Europejski podczas sesji plenarnej 29 maja br. przegłosował zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników. Do zamknięcia procedury legislacyjnej potrzebny jeszcze głos Rady UE.
Przypomnijmy, powołując się na dane Rady UE (oświadczenie z 11/04/2018), że nowelizacja przewiduje następujący rozwiązania:
- Wynagrodzenie będzie liczone od 1. dnia oddelegowania, dzięki czemu pracownicy delegowani będą korzystać z tych samych przepisów o wynagrodzeniach co pracownicy miejscowi. Doprecyzowano również przepisy o dodatkach
- Wprowadzono możliwość delegowania długoterminowego. Po upływie 12 miesięcy oddelegowanie pracownika będzie uznawane za „długoterminowe” (z możliwością przedłużenia o 6 miesięcy – o ile usługodawca przedstawi uzasadnioną notyfikację). Po tym okresie pracownik delegowany będzie podlegał prawie wszystkim przepisom prawa pracy obowiązującym w państwie przyjmującym
- Zwiększy się liczba potencjalnych układów zbiorowych mogących obowiązywać w państwach członkowskich, które mają system uznawania za powszechnie stosowane układów zbiorowych lub orzeczeń arbitrażowych. Układy zbiorowe będzie można stosować do pracowników delegowanych nie tylko w budownictwie, jak to miało miejsce do tej pory, ale we wszystkich sektorach i branżach.
- Agencje pracy tymczasowej mają zapewnić pracownikom delegowanym takie same warunki, jak pracownikom tymczasowym zatrudnionym w państwie członkowskim, w którym wykonywana jest dana praca
- Zacieśni się współpraca w zwalczaniu oszustw i nadużyć związanych z delegowaniem
Jeżeli chodzi o międzynarodowy transport drogowy, przepisy dyrektywy zaczną obowiązywać, gdy wejdzie w życie przygotowywana legislacja sektorowa
- Termin transpozycji i data rozpoczęcia stosowania to 2 lata od dnia wejścia dyrektywy w życie.
- Czy wszystkie te zasady zostaną zastosowane do transportu i w jakim zakresie, o tym zadecydują ostatecznie prace nad Pakietem Mobilności. Walka o transport trwa.
Źródło: Joanna Jasiewicz, TLP
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.