Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak wydłużyć przebieg opon w ciężarówce? [PORADNIK]

opony-cargo-3

Według analiz ekspertów Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego na pokonanie oporu toczenia opon samochód ciężarowy zużywa prawie 30 proc. paliwa. Tymczasem zamienienie tanich i słabych jakościowo opon na markowe i o obniżonych oporach toczenia pozwala na oszczędność ponad 2 litrów paliwa na 100 km. Inwestycja w opony może stać się jeszcze bardziej opłacalna dla przewoźnika, jeśli zamiast skracać okres ich eksploatacji, będzie starał się maksymalnie go wydłużyć. Podpowiadamy, jak wydłużyć przebieg opon w ciężarówce. 

Jak wydłużyć przebieg opon w ciężarówce? Porady

Jeśli chcemy maksymalnie wydłużyć okres eksploatacji opon do samochodu ciężarowego, musimy pamiętać o kilku paru prostych, ale niezwykle istotnych zasadach.

*Kupuj opony jak najlepszej jakości

Podstawowa reguła brzmi: jakość opony ma znaczenie. Jeśli kupimy tani produkt o słabych parametrach, zaoszczędzimy w momencie jego zakupu, ale w dalszej perspektywie wydamy o wiele więcej. – Kupno najtańszych produktów może nie okazać się opłacalne w całym okresie eksploatacji. Takie opony bardziej się zużywają i zmniejszają szanse na to, że fracht dotrze na miejsce w danym czasie, a to może generować chociażby kary umowne – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Według danych PZPO opony niskiej jakości dla osi sterującej wystarczą na około 120-150 tys. km, dobre opony od sprawdzonego producenta zaś na ponad 220 tys. km, a nawet dwa razy więcej, jeśli przeprowadzimy ich bieżnikowanie. To prosta, niewymagająca komentarza kalkulacja.

*Zgodnie z przeznaczeniem i warunkami

Miejmy na uwadze, że każdy produkt, czyli także każda opona, powinien być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Dotyczy to przede wszystkim warunków eksploatacji. Jeżeli pojazd, np. dostawczy przeznaczony jest do ruchu miejskiego, warto go wyposażyć w inne opony niż samochód ciężarowy na długie, międzynarodowe trasy.

*

=>Argumenty ZA użytkowaniem tylko i wyłącznie dobrych, dobranych do pojazdu opon:

  •  Użytkowanie w ciągniku siodłowym i naczepie opon niedopasowanych do tego celu czy typu pojazdu może doprowadzić nie tylko do szybszego zużycia samych opon, ale i niektórych elementów mechanicznych pojazdu.
  • Źle dobrane opony lub opony w znacznej mierze zużyte mogą przyczynić się do większego zużycia paliwa.

*

*Opony z homologacją?

Pamiętajmy też, że nasz pojazd jest homologowany do ruchu na określonych oponach, co potwierdzają kilkumiesięczne testy, m.in. wytrzymałościowe i hamowania. Jeśli ich eksploatacja będzie intensywniejsza, a warunki bardziej wymagające niż określają warunki otrzymanej homologacji, to oczywiste, że do zużycia bieżnika dojdzie znacznie szybciej.

*Prawidłowa geometria kół

Jak wydłużyć przebieg opon w ciężarówce? W wydłużeniu przebiegu opon (oraz równomiernym zużywaniu bieżnika) z pewnością pomoże nam utrzymanie prawidłowej geometrii kół. Mimo iż źle ustawiona geometria czy zbieżność kół często nie dają konkretnych, odczuwalnych objawów, znacząco wpływają na żywotność opon. Zalecane są regularne kontrole, np. podczas wymiany opon, ale także chociażby po wjechaniu w głęboką dziurę.

*Prawidłowe ciśnienie w oponie

Nie bez znaczenia jest także utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponie, inaczej może dojść do zniszczenia ogumienia. – Prawidłowe ciśnienie w oponie pojazdu dostawczego i ciężarowego ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zużycie paliwa, ale też dla żywotności opony i bezpieczeństwa kierowcy – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Zbyta małe ciśnienie powoduje większe ugięcie ścian bocznych opony, zwiększając jej opór toczny i powodując znaczny wzrost temperatury wskutek tarcia wewnętrznego. Dlaczego to takie ważne? Już przy temperaturze 120° C następuje separacja warstw gumy od stalowego opasania, co prowadzi do rozerwania opony w czasie jazdy. Stan alarmowy to 100-115°C. Mniejsze ciśnienie to gorsza przyczepność bieżnika, a więc mniejsze bezpieczeństwo kierowcy w trakcie nagłego hamowania oraz nawet trzykrotnie szybsza degradacja opony. Ciśnienie opon sprawdzamy przed jazdą na zimnym ogumieniu lub po 2-3 godzinach przerwy. Stosujmy się do zaleceń producentów opon i masy ładunku – tłumaczy Sarnecki.

Eksploatacja opon samochodów ciężarowych: o czym należy pamiętać?

*Zmiana pozycji opon na osi

Dobrą praktyką jest zmienianie pozycji opon na osi – w związku z tym, że bieżnik opon po jednej stronie zawsze zużywa się szybciej (w przypadku ruchu prawostronnego jest to opona znajdująca się po lewej stronie, w ruchu lewostronnym zaś odwrotnie). Trik ten należy zastosować, kiedy bieżnik zużyje się w połowie lub zamieniać opony częściej – trzy razy w ciągu „życia” opony.

*Regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach

Jak już wspominaliśmy, opona z nieodpowiednim ciśnieniem zużywa się o wiele szybciej. Z kolei zbyt wysokie sprawia, że środkowa część bieżnika ma do wykonania znacznie większą pracę.

*Odpowiednie przechowywanie opon

Jeśli wymieniamy opony w pojeździe, musimy przechowywać je w odpowiednich warunkach, czyli w zamkniętym pomieszczeniu, nienarażonym na działanie wilgoci, promieni słonecznych i zmiany temperatury, z daleka od chemikaliów. Znacznie ma również sposób przechowywania. Niektórzy decydują się na skorzystanie z usług profesjonalnego magazynu do przechowywania opon.

*Bieżnikowanie

Dużą popularnością cieszą się zabiegi pogłębiania bieżnika. Wykonuje się je przy zużyciu opony sięgającym ok. 80%, czyli kiedy głębokość bieżnika wynosi od 2 do 6 mm (zalecenia producentów opon różnią się pomiędzy sobą). Pogłębienie rowków bieżnika pozwala na przywrócenie głębokości bieżnika przynajmniej jak w połowie okresu eksploatacji. Co ciekawe, zabieg można powtarzać kilkukrotnie w okresie eksploatacji opony.

Miejmy na uwadze, że bieżnikowanie można przeprowadzić tylko i wyłącznie na oponie dobrej jakości.

 jak wydłużyć przebieg opon w ciężarówce

Na podstawie: naprawyopon.pl oraz Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego 

Konsultacja merytoryczna: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0