Obowiązkowy powrót do kraju, nie tylko kierowcy, ale i… ciężarówki? Wyjaśniamy pogłoski dot. Pakietu Mobilności
We wschodnioeuropejskich mediach pojawiła się niedawno interesująca informacja dotyczącą Pakietu Mobilności. Jak wynika z komunikatu opublikowanego na jednym z portali, wśród założeń Pakietu Mobilności jakoby znalazł się zapis dotyczący wymogu zjazdu na weekend do rodzimego kraju nie tylko kierowcy, ale również… pojazdu. Trudno wyobrazić sobie, jak mogłoby to funkcjonować. O komentarz poprosiliśmy eksperta ds. ewidencji czasu pracy kierowców, Mariusza Hendzla z Kancelarii ITD PIP.
Obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania nie tylko kierowcy, ale i pojazdu? Czy rzeczywiście taki wymóg mógł się pojawić w założeniach Pakietu Mobilności?
Takie pomysły przewijały się w mediach, jednak ciężko stwierdzić, czy ktoś to zaproponował w pracach komisji. Raczej jest to efekt niezrozumienia zagadnień i ogólnego szumu informacyjnego oraz nieprecyzyjnych definicji – przegląd techniczny raz w roku, sprawdzanie stanu technicznego co tydzień przez firmowego mechanika, pojęcie powrotu do domu czy miejsca zamieszkania, pojecie bazy transportowej i obowiązków związanych z zapleczem technicznym wynikające z Rozporządzenia 1071/2009… Ale jeśli nawet takie sugestie i propozycje padają podczas prac komisji, to nie powinny one wypływać do mediów, bo nie są możliwe do zrealizowania. Informacje biegnące w ten sposób w świat wywołują niepotrzebną panikę przed Pakietem Mobilności.
Informacja o hipotetycznym obowiązku powrotu pojazdów wraz z kierowcami do kraju jest nierealna z punktu widzenia technicznego oraz nieuzasadniona żadnymi regulacjami unijnymi. Pakiet Mobilności, jaki on nie będzie, nie może ograniczać traktatów unijnych gwarantujących swobodę przemieszczania się, zamieszkania, itp. Dlatego o ile jasne są ograniczenia związane z odpoczynkami regularnymi (co wcale nie oznacza od razu każdego weekendu), to nie można narzucić obowiązku powrotu pojazdów do bazy co weekend. Są wymogi, aby pojazd odbywał przeglądy techniczne (rejestracyjne) raz w roku, więc tak: pojazd powinien się raz w roku pojawić w kraju w celu sprawdzenia stanu technicznego i wbicia przeglądu do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Obsługa codzienna czy zwykła weryfikacja stanu technicznego dokonywana przez kierowców czy mechaników może być zaś realizowana w dowolnymi miejscu/kraju.
Kierowcy również powinni mieć zapewniony odpoczynek POZA pojazdem, a nie w “domu”, bo dla każdego miejsce zamieszkania może oznaczać całkiem coś innego, dlatego ciężko będzie to uregulować w sposób wiążący. Jeśli kierowca polskiej czy litewskiej firmy zechce mieszkać w Berlinie, to dla niego powrót do bazy w Warszawie nie jest w żaden sposób uzasadniony, a już na pewno nie służy jego odpoczynkowi.
Dlatego w tym kierunku to raczej nie pójdzie – jest to technicznie niewykonalne i nierealne do ustalenia w sposób jednoznaczny. Narzucałoby zamieszkanie kierowców w miejscu bazy przedsiębiorstwa. A co z oddziałami, bazami w innych krajach? Odpoczynki poza kabiną tak, ale obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania to już bardzo ogólne stwierdzenie i niemożliwe do zweryfikowania.
Autor komentarza: Mariusz Hendzel, Kancelaria ITD PIP, ekspert rozliczania czasu pracy kierowców, szkoleniowiec i analityk zagadnień dot. czasu pracy kierowców
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.