Przewoźnicy chcą zebrać ponad 100 tys. zł na ekspertyzę dotyczącą niszczących przepisów UE
Nowe, unijne przepisy o transporcie drogowym godzą w interesy polskich przedsiębiorców! Według przewidywań ekspertów zagrożonych upadkiem jest nawet kilkanaście tysięcy małych firm transportowych. Przewoźnicy chcą zwrócić uwagę rządu na ten ogromny problem. Już zbierają pieniądze na dokładną ekspertyzę dotyczącą skutków wprowadzenia zmian w proponowanym kształcie.
Ekspertyza prawna ma kosztować ponad 100 tys. zł.
– Nasz Związek utrzymuje się ze składek. Myślę, że polscy przedsiębiorcy powinni zrozumieć, że powinni sięgnąć do kieszeni, bo nikt za nich nie podejmie działań, ab ich bronić. Gdy ekspertyza będzie gotowa, przekażemy ją rządowi. Będziemy zachęcać Ministerstwo Infrastruktury, aby zaskarżyło nowe przepisy w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej – powiedział w rozmowie z RMF24 Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Mimo iż nowe przepisy mają upłynnić wymianę towarów, usług i pracowników pomiędzy państwami członkowskimi, wydaje się, że godzą wprost w przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski. Przypomnijmy kilka podstawowych założeń wprowadzanych regulacji: kierowcy ciężarówek będą musieli otrzymywać minimalną płacę kraju, w którym realizują prace, co znacznie podwyższa koszty prowadzenia przedsiębiorstwa. Do tego dochodzą liczne wymagania i obostrzenia, jak np. „cooling period” pomiędzy zleceniami kabotażowymi, w ramach których kierowca będzie musiał czekać 5 dni na wykonanie kolejnego przewozu. Konieczny będzie ponadto powrót kierowcy do domu co 3-4 tygodnie.
*
Pakiet Mobilności przegłosowany! Nadchodzą złe czasy dla polskich przewoźników?
*
– Jeżeli spojrzymy na przyjęte rozwiązania, wychodzi na to, że ta sama praca kierowcy, w tych samych warunkach, będzie różnie wyceniana w zależności od tego, czy realizuje on przewozy z rynku własnego czy cudzego. To w sposób oczywisty będzie niezgodne z filarem praw ekonomicznych, bo to ogranicza swobodę świadczenia usług na jednolitym, unijnym rynku transportowym – podkreśla Wroński.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.