McDonald’s chce redukować emisję CO2. Ma się udać dzięki współpracy z HAVI i Scania
Przedstawiciele HAVI i Scania opracowali 5-letni plan, który przyczyni się do znacznej redukcji emisji CO2, związanej z dostawami produktów do restauracji sieci McDonald’s w Hiszpanii. Jakie są jego podstawowe założenia?
Odległość pokonywana przez pojazdy w ramach transportu na potrzeby McDonald’s wynosi ponad 400 mln km rocznie. W najbliższym czasie przedstawiciele HAVI w Hiszpanii zamierzają dodać do floty 14 pojazdów zasilanych gazem. Będą one przewozić produkty z centrów dystrybucyjnych w Madrycie i Barcelonie do restauracji McDonald’s. 12 z nich będzie napędzanych skroplonym (LNG), a 2 sprężonym gazem ziemnym (CNG). Nowe pojazdy dołączą do dwóch samochodów ciężarowych zasilanych CNG, znajdujących się już w posiadaniu HAVI w Hiszpanii. Flota firmy będzie w sumie liczyć 16 pojazdów na gaz.
Mniejszy ślad węglowy
Pojazdy Scania zasilane gazem zostały zaprojektowane tak, aby zredukować niemal do zera ich wpływ na jakość powietrza w mieście oraz znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla (ok. 20 proc.). Dzięki pojazdom z silnikami na gaz łańcuch dostaw McDonald’s jest przygotowany na zwiększenie się w przyszłości dostępności biogazu. Biogaz będzie wówczas mógł być dodawany do gazu kopalnego lub całkowicie go zastąpi. Rozwiązanie to umożliwia redukcję CO2 nawet o 90 proc.[1]
Ze względu na cichą pracę silnika i agregat chłodniczy pojazdy Scania zasilane gazem są też znacznie mniej hałaśliwe niż konwencjonalne. Dzięki temu dostawy są znacznie bardziej przyjazne dla mieszkańców miast. W Madrycie pojazdy zostaną wyposażone w agregaty z napędem elektrycznym, co dodatkowo redukuje hałas i emisję spalin.
Zmiany w Hiszpanii
Plan, jaki powzięli przedstawiciele HAVI i Scania, wpisuje się w strategię rządu hiszpańskiego. W ramach programu MOVALT władze Hiszpanii wspierają wymianę flot w kraju na pojazdy niskoemisyjne. Dodatkowo McDonald’s zainicjował program „Scale for Good”, który ma na celu sprostanie kluczowym wyzwaniom społecznym i klimatycznym współczesności: odpowiedzialnemu pozyskiwaniu wołowiny, zaangażowaniu na rzecz rodzin, działaniu na rzecz klimatu, opakowaniach i recyklingu oraz stwarzaniu młodym ludziom możliwości rozwoju.
Dobra współpraca
McDonald’s to pierwsza sieć restauracji na świecie, która zajęła się globalnymi zmianami klimatycznymi, ustanawiając w marcu 2018 r. możliwy do zweryfikowania cel w ramach inicjatywy „Science Based Target”. Inicjatywa ma przyczynić się do znacznego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
HAVI, jako główny operator logistyczny McDonald’s, pełni ważną rolę w powodzeniu wysiłków sieci podejmowanych z myślą o zrównoważonym rozwoju i praktycznej realizacji programu „Scale for Good”. HAVI połączyła siły z firmą Scania, aby opracować 5-letni plan redukcji śladu węglowego i całkowitego wpływu łańcucha dostaw McDonald’s na środowisko. W Hiszpanii działania obu firm nabrały rozpędu z chwilą wdrożenia do użytku pojazdów dystrybucyjnych na paliwo alternatywne.
– Innowacje są niezbędne do wdrożenia odpowiedzialnego rozwoju i praktycznego stosowania założeń „Scale for Good”. Współpraca z takimi firmami jak HAVI i Scania oznacza proaktywne podejście do odnajdywania i wdrażania bardziej zrównoważonych rozwiązań w łańcuchu dostaw. Przyczynia się też do realizacji naszej globalnej strategii zrównoważonego rozwoju łańcucha dostaw – komentuje John Alves, dyrektor zarządzający McDonald’s w Hiszpanii.
– Jako główny dostawca rozwiązań logistycznych dla sieci McDonald’s, zobowiązaliśmy się do wspierania „Scale for Good” i związanych z tym inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcemy być na czele zmian w dostawach miejskich i podejmowaniu konkretnych działań na rzecz społeczności – mówi Rafael Gómez, starszy wiceprezes działu zarządzania operacjami i ładunkiem w HAVI.
– Nasze partnerstwo jest przykładem tego, jak przewoźnicy, firmy logistyczne i producenci pojazdów mogą wspólnie działać na rzecz zrównoważonego transportu. To bardzo budujące obserwować, jak nasi klienci oraz ich klienci angażują się we wdrażanie tego rodzaju rozwiązań – komentuje Sebastián Figueroa, dyrektor zarządzający Scania Iberia.
*1 Źródło: Natural & Bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe).
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.