Komisja Europejska ogłasza koniec ery „ciężarówek o płaskich jak cegła kabinach”
18 marca Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego głosowała nad zmianami dotyczącymi kształtu przedniej części samochodów ciężarowych. Teraz producenci będą mogli projektować dłuższe i cięższe auta o bardziej opływowych „nosach”. Nowe pojazdy mają być bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne. Mimo że Europarlament jeszcze nie przegłosował ustawy, nie ulega wątpliwości, że będzie to tylko formalność. Z nowymi zasadami w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego zgodziły się wszystkie partie.
Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego proponuje projektantom tworzenie dłuższych i mających większą masę ciężarówek. Zgodnie z nowymi zasami zmiany w projekcie pojazdów mają za zadanie zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję zanieczyszczeń do środowiska oraz polepszyć warunki bezpieczeństwa kierowcy i zapewnić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (inny kształt przedniej części samochodów zapobiegnie groźnym w skutkach wypadkom, w których piesi wciągani są pod koła w przypadku).
Niemniej jednak Komisja nie spełniła wszystkich propozycji przewoźników i producentów. Europosłowie zadecydowali o odrzuceniu wniosku Komisji w sprawie kontrowersyjnych „megaciężarówek”, czyli pociągów drogowych o długości średniej wielkości samolotu (ang. „megatruck” o długości 25 m i dopuszczalnej masie 60 t). Z drugiej strony wprowadzone przez Komisję zmiany już teraz określane są końcem ery „ciężarówek o płaskiej jak cegła kabinie”.
„Nowy projekt przepisów pozwoli projektantom wypuszczać na drogi lepsze pojazdy ciężarowe, które poprawią bezpieczeństwo na drodze i zmniejszą zanieczyszczenie środowiska. Co się tyczy „megatruck”, europosłowie wezwali Komisję, aby przygotowała rzetelne szacunki oceny wpływu megaciężarówek na środowisko. Z nowych przepisów wykreślono też pozwolenie na eksploatację długich ciężarówek przekraczających standart. Kolejne rozpatrzenie danej sytuacji ma się odbyć do 2016 roku” – powiedział Jörg Leichtfried z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego.
Zmienione zasady umożliwiają tworzenie dłuższych, bardziej aerodynamicznych kabin, dzięki czemu pojazdy zużywają mniej paliwa i są bardziej bezpieczne. Część dodatkowej przestrzeni kabiny musi być wykorzystana, aby pozbyć się martwych pól, a także w czasie wypadku drogowego stworzyć strefę zgniotu. Przewiduje się, że nowe samochody ciężarowe swoim wyglądem będą przypominały pociągi szybkobieżne.
Będzie też możliwość dopinania do ciężarówek elementów opływowych wystających na 50 cm, które to zmniejszają opór środka transportu i zużycie paliwa. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów, posiadających alternatywne silniki lub systemy, które zmniejszają emisję paliw, będzie o 1 tonę większa niż masa standardowych pojazdów.
Wolność kontenerów o długości 45 stóp
Nowe przepisy ułatwią też działalność osobom zajmującym się przewozami kontenerowymi. Ciągniki, na których kontenery są transportowane z portów do stacji kolejowych (i vice versa), będą dłuższe o 15 cm. Oznacza to, że takie pojazdy mogą przewozić kontenery 45-stopowe bez żadnych ograniczeń i obciążeń administracyjnych.
Ta dodatkowa długość będzie dozwolona, gdy część drogi kontener będzie transportowany koleją lub drogą wodną, a dopuszczalna odległość do/od najbliższej stacji rozładunku (dotyczy to transportu kolejowego)nie będzie przekroczona lub gdy kontener będzie transportowany w odległości 150 km od morza lub portu rzecznego.
15 kwietnia Parlament Europejski zagłosuje w sprawie nowych zasad. Ostateczna wersja wymogów zostanie przygotowana do końca roku, ponieważ niektóre państwa członkowskie UE mogą próbować nieznacznie zmienić zasady projektowania.
Zdanie producentów
Zakłada się, że nowe wymagania dla wszystkich samochodów ciężarowych będą obowiązywać od 2022 roku. Producenci twierdzą, że do wprowadzenia koniecznych zmian będą gotowi już w bliższym czasie i czekanie do 2022 roku nie jest konieczne.
Producenci ciężarówek popierają zmiany. Już wcześniej twierdzili, że tego rodzaju rozwiązania pomogą zmniejszyć zużycie paliwa oraz zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Przekonują ponadto, że w nowych, bardziej przestronnych kabinach będzie więcej przestrzeni i możliwości dla zainstalowania różnych systemów technologicznych zwiększających wydajność samochodów ciężarowych.
Według obliczeń producentów, okres eksploatacji kabin jednego pokolenia to około 15 lat. Właśnie po tym czasie na drogach faktycznie nie powinny poawiać się kabiny starszego typu, czyli wykorzystywane obecnie.
Inne aspekty
Przekraczać granice państwowe będą mogły tylko te samochody ciężarowe, które spełnią wymogi danego kraju. Na przykład w Finlandii i Szwecji dozwolone jest wykorzystywanie pojazdów o długości do 25 metrów i masie całkowitej 60 ton. W najbliższej przyszłości tego rodzaju pojazdy będą mogły poruszać się z jednego kraju do drugiego bez żadnych ograniczeń.
Posłowie do Parlamentu Europejskiego zaczęli mówić też o tym, że należy wprowadzić normy ekonomii paliwa. To dotyczy już samochodów osobowych i niedużych pojazdów dostawczych.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.