Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wyrywkowe kontrole trzeźwości w miejscu pracy niezgodne z prawem! Przewoźnik nie może sprawdzić, czy kierowca pił

alkomat_policja

Wyrywkowe kontrole trzeźwości przeprowadzane przez pracodawcę w miejscu pracy są niezgodne z prawem – twierdzi Urząd Ochrony Danych Osobowych. Oznacza to, że przewoźnik nie może kazać kierowcy „dmuchnąć” w alkomat. Do tego potrzebna jest policja.

Zdaniem UODO informacja na temat stanu trzeźwości jest podlegającą ochronie wiedzą o stanie zdrowia!

Podstawę prawną stanowi tu m.in. ustawa o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według niej:

  • badanie odbywa się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że spożywał alkohol w czasie pracy lub stawił się do niej w stanie po użyciu alkoholu,
  • badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja), zaś zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe, co ma zapewnić wiarygodność wyniku badania.

Wyrywkowe kontrole trzeźwości w miejscu pracy: brak podstawy prawnej

Przepisy ustawy o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wykluczają zatem wyrywkowe czy prewencyjne badania pracowników alkomatem. Należy mieć jednak na uwadze, że… przepis powstał w 1982 r.! Okazuje się, że aktualnie nie ma podstawy prawnej, która umożliwiłaby pracodawcy, np. przewoźnikowi, samodzielną kontrolę pracowników, np. kierowców, alkomatem. Nie można więc traktować badania stanu trzeźwości jako formy monitorowania pracy pracowników ani nawet działania służącemu zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy.

UODO przekonuje, że jeśli w danych branżach takie wyrywkowe kontrole trzeźwości są uznawane za potrzebne czy nawet niezbędne, „to środowiska pracodawców powinny zainicjować podjęcie stosownych prac legislacyjnych.”

Możliwe, że niektórzy kierowcy ucieszą się z takiego obrotu spraw… Nie można jednak oprzeć się wrażeniu, że stanowisko UODO może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0