Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Posłowie chcieli znieść obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę. Jest odpowiedź ministerstwa

jazda-na-swiatlach-mijania

Jazda na światłach przez cały dzień jest obowiązkowa, co nie podoba się kilku posłom. Zwrócili się do ministerstwa infrastruktury w tej sprawie. Co minister sądzi o ich pomyśle?

Jazda na światłach mijania w dzień i przez cały rok to dobry temat, którym można zająć się w „sezonie ogórkowym”. Posłowie Paweł Szramka, Paweł Skutecki i Maciej Masłowski uważają takie przepisy nie tyle za bezzasadne, co negatywnie wpływające na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Ich zdaniem nie istnieją żadne wiarygodne badania, według których dzienna jazda na światłach mijania przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków. Co więcej, według nich wypadków może być nawet więcej!

Do pisma posłów z upoważnienia ministra Adamczyka odniósł się sekretarz stanu w resorcie infrastruktury Rafał Weber. Wskazał, że zgodnie z przepisami ruchu drogowego kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Od świtu do zmierzchu zamiast nich może używać świateł do jazdy dziennej. Powołał się przy tym na dane zebrane przez ekspertów ministerstwa, według których taki obowiązek dotyczy aż 15 państw europejskich. Oprócz Polski są to Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Węgry, Włochy i Szwecja. W kilku pozostałych państwach jazda na światłach mijania co prawda nie jest uregulowana przez przepisy, jednak zalecana.

– Natomiast w Holandii badania przeprowadzone przez Instytut Badań Naukowych (TNO) wraz z Instytutem Badań Bezpieczeństwa Drogowego potwierdziły, że używanie świateł do jazdy dziennej poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym – podkreślił Weber.

Co prawda, niektóre państwa europejskie wycofały się z przepisów nakładających obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień, jednak nie wynikało to z nikłego wpływu na bezpieczeństwo, a ze względów ekonomicznych i ekologicznych (wzrost zużycia paliwa i emisji spalin).

Weber powołał się także na przykład Słowenii, w której postanowiono utrzymać ten obowiązek z uwagi na korzyści znacznie przewyższające niedogodności, a następnie odniósł się do wyników badań, które potwierdzają, że to dobre rozwiązanie.

– Z tego względu, w najbliższej perspektywie resort nie planuje podejmowania działań legislacyjnych mających na celu zmianę obowiązujących przepisów – podkreślił Rafał Weber.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0