Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wyższa płaca minimalna w 2020 r. = znacznie wyższe kary za brak OC

kierowcy-ciezarowki

To już pewne: płaca minimalna w 2020 r. będzie wynosić 2600 zł brutto. Oznacza to m.in., że… podwyższeniu ulegną również kary za brak OC. Wysoka grzywna mocno uderzy po kieszeni zapominalskich kierowców.

Wysokość kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla pojazdu wynika bowiem z obowiązującej minimalnej płacy. W związku z tym, że w 2020 r. wyniesie ona 2600 zł brutto, właścicielowi nieubezpieczonego pojazdu osobowego grozi kara maksymalnie 5,2 tys. zł. Z tak wysoką grzywną musi się liczyć, jeśli „zapomni” o ubezpieczeniu przynajmniej przez 14 dni.

*

Wysokość kar za brak OC dla samochodów osobowych:

  • do 3 dni – 1040 zł,
  • 4-14 dni – 2600 zł,
  • ponad 14 dni – 5200 zł.

*

Oczywiście w przypadku samochodu ciężarowego kary za brak OC będą jeszcze wyższe:

  • do 3 dni – 1560 zł,
  • 4-14 dni – 3900 zł,
  • ponad 14 dni – 7800 zł.

*

Kary za brak OC dla posiadaczy motocyklu wyniosą:

  • do 3 dni – 170 zł,
  • 4-14 dni – 4300 zł,
  • ponad 14 dni – 8600 zł.

*

O polisie OC “zapominają” głównie młodzi mężczyźni w zachodniej Polsce oraz na Mazurach

*

Kary za brak OC są nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – to on zajmuje się ich ściąganiem, przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Według danych UFG pozwala to na wykrywanie aż 75 proc. takich przypadków rocznie.

Co więcej, z roku na rok system działa coraz bardzie skutecznie. Np. w 2018 r. Fundusz wystawił właścicielom ponad 93 tys. wezwań do zapłaty, czyli o 16 proc. wcześniej niż przed rokiem. Ściągalność kar w porównaniu z rokiem 2017 wzrosła o 30 proc. – karę zapłaciło 70,2 tys. właścicieli aut.

Oprócz tego wykrywaniem posiadaczy samochodów bez ważnego OC zajmuje się m.in. Policja podczas kontroli drogowych.
Według danych z lipca br. w Polsce może być około 80 – 90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5 procent wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

Dobrowolnie karę za brak polisy OC płaci 35 proc. wszystkich właścicieli pojazdów. Od pozostałych UFG „ściąga” karę w trybie egzekucyjnym.

O tym, jak wygląda procedura, można przeczytać TU.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0