Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wg Francji kontrole po Brexicie nie wpłyną na czas transportu, polscy przewoźnicy nie są tacy pewni

flaga-francji

Przedstawiciele francuskich służb celnych zapewniają, że są gotowi na nadchodzące trudności, w tym dodatkowe kontrole pojazdów i ładunków m.in. w portach morskich. TLP wyraziła pewne wątpliwości dotyczące płynności i szybkości odpraw oraz kontroli w portach. 2 października w ambasadzie Francji w Warszawie odbyło się kolejne spotkanie poświęcone kwestii przygotowań do Brexitu.

Caroline de Saussure, ekspert ds. celnych poinformowała, że kontrole pojazdów przeprawiających się do Zjednoczonego Królestwa będą możliwie krótkie i jak najmniej uciążliwe. Niemniej jednak należy pamiętać, że transport żywych zwierząt i innych produktów rolnych za każdym razem będzie podlegał kontroli weterynaryjnej czy fitosanitarnej. Co więcej, zgodnie z przepisami UE tego typu kontrole mogą być przeprowadzane wyłącznie na wyznaczonych i zatwierdzonych przez UE punktach kontroli granicznej.

Przewożąc towary pomiędzy Zjednoczonym Królestwem a Francją po Brexicie, należy również pamiętać, że podstawowym dokumentem towarzyszącym ładunkowi musi być przygotowana wcześniej deklaracja eksportowa. Bez tego niemożliwe będzie przekroczenie granicy UE, a nawet wjazd na prom.

Służby francuskie przygotowały i wdrażają specjalnie dedykowane działające „on line” programy komputerowe do sprawnej obsługi kontroli celnych. Możliwe będzie m.in. łączenie kilku deklaracji eksportowych i przypisanie ich do jednego pojazdu, który przewozi ładunki łączone. Ułatwi to sprawną kontrolę celną na granicy. Dostęp do tych programów ma być bezpłatny.

Strona francuska przewiduje, że liczba kontroli pojazdów w portach nie będzie drastycznie zwiększona w stosunku do obecnie przeprowadzanych. Z drugiej strony przedstawiciele francuskiej administracji przyznali, iż każdy pojazd będzie zatrzymywany w celu weryfikacji dokumentów.

Ułatwieniem ma być wyznaczenie odrębnej drogi/ścieżki dla pojazdów podlegających bardziej szczegółowej kontroli. Selekcja pojazdów podlegających takiej kontroli dokonywana będzie przez system informatyczny, a informacją o konieczności skierowania pojazdu na tę ścieżkę kierowca uzyska już na promie.

Mając na uwadze powyższe procedury, ciężko nam podzielić optymizm francuskich służb celnych, że przepływ pojazdów przekraczających granicę UE/UK nie powinien ulec spowolnieniu. Podczas spotkania nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na pytania o kontrolę związaną z nielegalną migracją, a także przygotowanie strony francuskiej do przeciwdziałania ewentualnym atakom osób pragnących nielegalnie przekroczyć granicę UK pojazdem oczekującym na odprawę celną.

Do 31 października br. zostało kilka tygodni. Wciąż nie wiemy, czy tego dnia faktycznie Zjednoczone Królestwo opuści struktury UE. Negocjacje pomiędzy UE a UK utknęły w martwym punkcie, m.in. z powodu braku porozumienia w sprawie granicy pomiędzy Irlandią Północną a Republiką Irlandii. Wszystkie te niewiadome powodują, że przedsiębiorcy zmuszeni są do prowadzenia działalności w sytuacji ogromnej niepewności prawnej. A tego typu ryzyko możemy odczuć niedługo już wszyscy poprzez wzrost cen usług transportowych

Źródło: TLP, Artur Kalisiak, koordynator ds. projektów strategicznych TLP

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0