Volvo i Daimler chcą produkować razem ogniwa paliwowe
Grupa Volvo i Daimler Truck AG przyspieszają rozwój zrównoważonego transportu ‒ tworzą spółkę joint venture, która zajmie się seryjną produkcją ogniw paliwowych.
Spółkę Daimler Truck AG i Grupę Volvo, dwie wiodące firmy z branży pojazdów użytkowych, łączy wizja „Europejskiego Zielonego Ładu” ‒ zrównoważonego transportu i Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050. Dlatego obie firmy podpisały wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach. Daimler skonsoliduje w powstającej spółce joint venture wszystkie swoje aktualne działania w zakresie ogniw paliwowych. Grupa Volvo nabędzie 50 procent tej spółki za sumę ok. 0,6 miliarda euro, w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free).
Daimler Truck AG i Grupa Volvo będą posiadać po 50 procent udziałów w spółce joint venture, działającej jako niezależna i autonomiczna jednostka. We wszystkich innych obszarach biznesowych Daimler Truck AG i Grupa Volvo nadal pozostaną konkurentami. Połączenie sił obniży koszty rozwoju ponoszone przez obie firmy oraz przyspieszy wprowadzenie na rynek systemów ogniw paliwowych w produktach przeznaczonych do transportu ciężkiego i trudnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. W kontekście obecnego spowolnienia gospodarczego współpraca stała się jeszcze bardziej niezbędna do osiągnięcia celów Zielonego Ładu w realistycznych ramach czasowych.
Wspólnym celem obu firm jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do wymagającego i ciężkiego transportu dalekobieżnego. Ponadto powstająca spółka joint venture zajmie się także innymi zastosowaniami ogniw paliwowych.
Aby umożliwić realizację tego wspólnego przedsięwzięcia, Daimler Trucks łączy wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w nowej jednostce wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Umożliwi to między innymi podporządkowanie Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH spółce Daimler Truck AG. Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru dla różnych pojazdów.
Spółka joint venture obejmie zakłady w Nabern (Niemcy), które obecnie są główną siedzibą MercedesBenz Fuel Cell GmbH, oraz inne zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie.
Podpisane wstępne porozumienie nie jest wiążące. Ostateczne porozumienie ma zostać wypracowane do trzeciego kwartału i podpisane przed końcem 2020 roku. Wszystkie potencjalne transakcje podlegają weryfikacji i akceptacji przez właściwe urzędy do spraw ochrony konkurencji.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.