Zmiany, zmiany, zmiany. Od 1 lipca viaTOLL w rękach skarbówki
Przygód z zarządzaniem systemem poboru opłat drogowych viaTOLL ciąg dalszy. Według najnowszego projektu posłów PiS viaTOLL powinien trafić w ręce szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Przejęcie miałoby nastąpić już 1 lipca. Według projektu PiS viaTOLL zmieniłby nazwę na System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.
„W art. 13hb proponuje się, by opłatę elektroniczną pobierał Szef Krajowej Administracji Skarbowej, zwany dalej ‘Szefem KAS’, zamiast Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Opłata będzie pobierana za pomocą systemu teleinformatycznego zwanego w ustawie ‘Systemem Poboru Opłaty Elektronicznej KAS’” – czytamy w ustawie.
Co ciekawe minister finansów będzie mógł bez przetargu (w drodze rozporządzenia) wyłonić firmę, która zajmie się przygotowaniem, wdrożeniem i eksploatacją nowego systemu. Szef KAS zyska uprawienia do „podejmowania wszelkich czynności faktycznych i prawnych mających na celu budowę, wdrożenie lub eksploatację systemu poboru opłaty elektronicznej oraz systemu poboru opłaty za przejazd autostradą”. Jak uzasadniają posłowie w projekcie, chodzi o to, aby zapewnić szefowi KAS prawne i faktyczne możliwości podejmowania działań zmierzających do płynnego przejęcia zadań w terminie 1 lipca.
Przejęcie viaTOLLu ma stanowić pierwszy krok do stworzenia nowych rozwiązań bazujących na technologii satelitarnej. Do realizowania poboru opłat mają być wykorzystywane powszechnie dostępne i już wykorzystywane urządzenia z funkcją geolokalizacji, jak smartfony, tablety czy urządzenia używane w ramach systemu SENT. Dodatkowo udostępniona zostanie bezpłatna aplikacja mobilna do naliczania opłat.
„Zasadne jest odejście od wykorzystywanej obecnie przestarzałej już technologii DSRC na rzecz technologii pozycjonowania satelitarnego, z uwagi na brak konieczności zakupu kosztownych dedykowanych urządzeń pokładowych, tzw. OBU i budowy bramownic naliczających. Te zmiany ograniczą koszty po stronie użytkowników dróg i administracji oraz umożliwią bardziej elastyczne kształtowanie sieci dróg płatnych” – argumentują posłowie.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.