Absurdalny Pakiet Mobilności powoli staje się rzeczywistością
Członkowie Komisji Transportu i Turystyki TRAN odrzucili wczoraj w głosowaniu wszystkie poprawki złożone w ramach drugiego czytania Pakietu Mobilności – informuje stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli Margareta Przybyła. W konsekwencji Pakiet trafi pod głosowanie plenarne w dniach 8-10 lipca w wersji przyjętej podczas tzw. trilogów. Jeśli i tym razem poprawki nie zostaną przyjęte, Pakiet w obecnej formie stanie się rzeczywistością.
ZMPD w ostatnich miesiącach kontynuowało podejmowanie inicjatyw na rzecz zmiany zapisów Pakietu. Temat ten jednak mocno dzielił Europę – na Zachód i kraje peryferyjne, a podział ten utrzymał się pomimo wybuchu pandemii koronawirusa.
W sumie do Pakietu Mobilności europosłowie złożyli 82 poprawki. Praktycznie wszystkie z nich były autorstwa przedstawicieli z krajów „like-minded” czyli „podobnie myślących”: Polski, Węgier, Bułgarii, Rumunii, Litwy, Łotwy oraz Malty.
Poprawki przewidywały m.in.:
- wykreślenie obowiązku powrotu ciężarówki do kraju siedziby co 8 tygodni;
- wykreślenie obowiązkowego 4-dniowego okresu „cooling off” pomiędzy ponownym kabotażem w tym samym kraju UE lub skrócenie tego okresu do 48 h;
- wprowadzenie możliwości odbioru regularnego odpoczynku w kabinie pojazdu pod warunkiem, że pojazd wyposażony jest w miejsce do spania oraz wyłączenie spod zasad delegowania trzech operacji cross-trade połączonych z operacją bilateralną.
- Dodatkowo europosłowie proponowali, aby Pakiet wszedł w życie 18 miesięcy po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE i aby w ciągu czterech miesięcy od jego przyjęcia przeprowadzono studium skutków.
*
Stosunek głosów – lex specialis 30/19, czas jazdy i odpoczynku: 33/15/1, dostęp do rynku i zawodu: 33/16.
Źródło: ZMPD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.