Potrzebny pilny plan awaryjny dla transportu. Co chce zrobić UE?
Jak informuje Margareta Przybyła, stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli, Rada UE przyjęła w piątek konkluzje ws. planu awaryjnego dla transportu drogowego na wypadek dalszego rozwoju pandemii Covid-19.
Kraje UE wzywają Komisję Europejską do szybkiego opracowania dla europejskiego sektora transportu towarowego planu pandemicznego i awaryjnego, w tym środków zapewniających koordynację działań na szczeblu UE. Plan ma uwzględniać doświadczenia zdobyte podczas pierwszej fali pandemii COVID-19.
Według krajów UE plan taki powinien zawierać następujące elementy:
• utrzymanie transgranicznych operacji transportu towarowego wzdłuż korytarzy TEN-T i innych mających podstawowe znaczenie połączeń transgranicznych;
• zapewnienie swobodnego przepływu pracowników transportu przy zagwarantowaniu ochrony ich zdrowia i bezpieczeństwa;
• przygotowanie wytycznych i zestawów najlepszych praktyk w celu wzmocnienia odporności sektora transportu;
• ustanowienie spójnych ram regulacyjnych w odniesieniu do zwolnień, które mają być stosowane w przypadku wystąpienia pandemii i innych poważnych sytuacji kryzysowych.
Komisja Europejska ma uwzględnić przede wszystkim rozwiązania dotyczące tzw. zielonych korytarzy w celu zapewnienia funkcjonowania łańcuchów transportowych i logistycznych, a także jednolitych dokumentów umożliwiających kierowcom przekraczanie granic, takich jak Annex III opublikowany w komunikacie Komisji w sprawie wdrożenia uprzywilejowanych korytarzy w całej Unii:- ec.europa.eu.
Jak przypomina Margareta Przybyła, ZMPD wspólnie z IRU od samego początku pandemii współpracuje z Komisją Europejską w celu stworzenia przepisów umożliwiających utrzymanie swobodnego świadczenia usług transportowych w warunkach pandemii.
Pełna teść konkluzji Rady znajduje się pod linkiem: data.consilium.europa.eu.
Źródło: ZMPD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.