Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Historia samochodów ciężarowych VOLVO (II)

II

Niedawno pisaliśmy o tym, jak powstało VOLVO. Teraz omówimy historię rozwoju ciężarówek VOLVO w latach 1950 – 1980.  

Lata 50-te. Okres burzliwego rozwoju

Lata 50-te były bardzo ważnym okresem w dziejach samochodów ciężarowych. Można powiedzieć, że chyba żadnej innej dekady nie cechował tak dynamiczny rozwój produkcji samochodów ciężarowych, jak lata 50-te ubiegłego stulecia. Po zakończeniu II wojny światowej, gdy cały przemysł zaczął się odradzać, popyt na samochody ciężarowe w całej Europie znacznie wzrósł. Pojawienie się silniejszych i bardziej potężnych silników przyczyniło się do powstania cięższych i dłuższych zestawów drogowych z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Zwiększonenie masy samochodu spowodowało z kolei, że zacząto poszukiwać rozwiązań, jak jeszcze bardziej zwiększyć moc silnika.

Pierwsze turbiny

1

Volvo L39 Titan. Zdjęcie producenta

L39 Titan, który ukazał się na rynku w 1951 roku, był jednym z najbardziej znanych samochodów ciężarowych VOLVO. W 1954 roku, kiedy to po raz pierwszy ciężarówki VOLVO wyposażono w silnik z turboładowaniem, stały się one wzorem innowacji technologicznych. Wynik był oszałamiający. Silnik był cięższy zaledwie o 25 kg, ale jego moc wzrosła ze 150 KM do 185 KM. Tak na dobrą sprawę był to odnowiony model VOLVO L29C, z nowoczesną (uchylną) kabiną, miejscem do spania dla kierowcy i bardziej wydajnym silnikiem. Ale w 1954 roku zespołowi konstruktorów, którzy pracowali nad innowacyjnym projektem VOLVO, pod maską ciężarówki udało się zamontować dosyć mały silnik z turbiną. W ten sposób VOLVO L39 Titan stała się pierwszą na świecie seryjną ciężarówką z silnikiem z turbodoładowaniem.

L 39 i L 49

Te ciężarówki można uważać za swego rodzaju prekursorów w rozwijającej się wówczas produkcji samochodów ciężarowych. Na rynku pojawiły się one w latach 1954-1956 i przeszły niejedną modyfikację (w zestawie były zarówno benzynowe silniki, jak i silniki diesel). Moc silników tych ciężarówek przekraczała 100 KM, ciężarówki odnosiły się do klasy średniej samochodów ciężarowych, jednak na skandynawskich drogach owego czasu tej mocy w pełni wystarczało. Typ podwozia tych pojazdów „pożyczono” od ich poprzedników. W L39 i L49 został zainstalowany nowy układ hamulcowy i wspomaganie układu kierowniczego. Zdaniem klientów modele L39 i L49 zasłużyły na zaufanie jako pojazdy jakościowe, mocne i zwrotne.

TL 22

2

Volvo TL22. Zdjęcie producenta

Nie pozostały bez zmian także ciężarówki wojskowe. TL22 zostały stworzone dla wykonywania zadań specjalnych. Był w nich ustanowiony silnik benzynowy A6 o mocy 115 KM. Koła na wszystkich trzech osiach tego pojazdu miały napęd na wszystkie cztery koła. Doskonałe charakterystyki TL22 określiły jego żywotność – szwedzkie siły zbrojne wykorzystywały te ciężarówki (w tym ich modyfikacje) w ciągu czterech dekad.

W poniższym wideo można obejrzeć jak zmieniały się ciężarówki VOLVO w latach 50-tych:

Lata 60-te. Król dróg

W latach 60-tych samochody ciężarowe zostały uznane za najlepszy środek transportu. Przyczynił się do tego nie tylko szeroki zakres ich zastosowania, ale i stworzenie krajowej i międzynarodowej infrastruktury drogowej, która z kolei zapewniała bezpieczny i efektywny przewóz ładunków. W tym samym czasie na rynku pojawiły się pierwsze certyfikowane kabiny kierowcy wyposażone w środki bezpieczeństwa. Charakterystyczną cechą tej dekady było to, że wraz z rozszerzeniem międzynarodowej infrastruktury drogowej, VOLVO rozpoczęło produkcję nowych modeli samochodów ciężarowych, przeznaczonych do jazdy na długich dystansach.

F 88

3

Volvo F88. Zdjęcie producenta

Ciężarówkę F88 można słusznie nazwać królem dróg. Początkowo model ten był przeznaczony dla rynku amerykańskiego, jednak jego sukces sprawił, że wkrótce pojawił się także na drogach Europy. Najważniejsze zmiany zaszły w formie i kabinie cieżarówki. W 1965 roku powstał ostatni zaokrąglony model N88. Model F był wyposażony w uchylną kabinę. Ułatwiało to dostep do głównych elementów samochodu. W kabinie, wyposażonej w elementy przeciwuderzeniowe, były też miejsca do spania dla jednego albo dwóch kierowców.

Ponadto, wraz z tym modelem pojawił się nowy 10-litrowy silnik z turbodoładowaniem i 8-biegową skrzynią biegów. Podwozie tego modelu również zostało udoskonalone. F88 całkowicie spełnił pokładane w nim nadzieje. Seria F odniosła sukces i stała się standardem pojazdów ciężarowych na skalę europejską. Dzięki temu modelowi wzrosła wydajność pracy ciężarówek, ładunki zaczęto dostarczać szybciej i bezpieczniej.

Lata 70-te. Tworzenie nowych standardów bezpieczeństwa

W latach 70-tych powstała nowa, fantastyczna seria samochodów ciężarowych – VOLVO F10/F12 (i wersja Globetrotter). Jej design pozostawał modny przez wiele lat. W firmie VOLVO otworzono specjalny dział zajmujący się poprawą bezpieczeństwa i ergonomii pracy. Najlepszym wynikiem pracy tego działu stały się ciężarówki F10/F12, które ustanowiły absolutnie nowe standardy bezpieczeństwa i ergonomii. Na przykład kabina była zamontowana na podwoziu za pomocą zawieszenia śrubowego, co pozwoliło stworzyć większy komfort dla kierowcy i znacznie zmniejszyć ból w plecach, pojawiający się od długotrwałego przebywania w jednej pozycji.

W nowych ciężarówkach Serii F zamontowano dużo szersze okna – to przyczyniło się do poprawy warunków widoczności i zwiększenia „aktywnego bezpieczeństwa” (tzn. zmniejszyło się ryzyko wypadków).

Zajrzyjmy do wnętrza kabiny Globetrotter, modelu z 1979 roku:

Lata 80-te. Ochrona środowiska

W latach 80-tych samochody ciężarowe jeszcze bardziej udoskonalono. W celu ochrony środowiska przed szkodliwymi emisjami rozpracowano mocne silniki wytwarzające mniejszą ilość spalin. Komfort zapewniło powszechne stosowanie pneumatycznych układów zawieszenia

4

Volvo FL10. Zdjęcie poroducenta

Latem 1985 roku z linii produkcujnej VOLVO zjechała grupa ciężarówek FL6 i FL7/FL10 przeznaczonych do ciężkich prac. Modele FL7/FL10 zainicjowały nową klasę samochodów ciężarowych. Został w  nich zamontowany 10-litrowy silnik o mocy 318 KM. Radykalnie zmienił się również układ deski rozdzielczej – wszystkie podstawowe funkcje zostały rozmieszczone w wygodnym dla kierowcy porządku.

Modele FL7 i FL10 w wielu krajach stały się bardzo popularne. Na przykład w Wielkiej Brytanii modele te były najbardziej popularne wśród wszystkich modeli VOLVO.

Obejrzyjmy, jak zmieniały się ciężarówki VOLVO w latach 80-tych:

Lata 90-te, czyli dekada technologii informacyjnych dla samochodów ciężarowych VOLVO, oznaczały radykalne zmiany w systemach oprogramowania pojazdów. Temu okresowi będzie poświęcona trzecia część historii samochodów ciężarowych VOLVO.

Ciąg dalszy historii VOLVO już wkrótce.

***

Przeczytaj także:

Historia samochodów ciężarowych VOLVO (I)

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0