Continental i pierwsze testowe opony z mniszka lekarskiego
Firma Continental jest o krok od rozpoczęcia przemysłowej produkcji dość nietypowych opon. W ich skład wchodzi guma z uprawianego na masową skalę mniszka lekarskiego. Pierwsze testowe opony wykonane z innowacyjnego materiału – „Taraxagum”, nazwa którego pochodzi od łacińskiej nazwy mniszka lekarskiego – zaprezentowano podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze.
Dotychczas wykorzystywana w produkcji tradycyjnych bieżników opon guma z naturalnego kauczuku została całkowicie zastąpiona materiałem „Taraxagum”. Cel, jaki przyświeca firmie Continental jest jasny: jeszcze lepsza ochrona środowiska naturalnego i ograniczenie wykorzystywania tradycyjnych materiałów.
Jak poinformował Nikolai Setzer, członek zarządu Continental kierujący Działem Opon, po siedmiu latach wspólnych prac rozwojowych z Instytutem Fraunhofer w Niemczech, wyprodukowano właśnie pierwsze opony przygotowane do testowania na drogach w warunkach naturalnych. Aby jak najlepiej wykorzystać dotychczas zebrany surowiec, zdecydowano się na produkcję zimowych opon osobowych z uwagi na ich wysoką zawartość kauczuku naturalnego. Continental planuje również zastosować gumę z mniszka lekarskiego przemysłowo i wprowadzić ją do produkcji seryjnej w ciągu najbliższych 5-10 lat. Do tego czasu opony będą testowane w ośrodkach badawczych Continental znajdujących się w różnych krajach. Producent deklaruje, że nowe opony w niczym nie będą ustępowały oponom produkowanym z tradycyjnej gumy.
Testowe opony są wyprodukowane przy użyciu specjalnego rodzaju kazachstańskiego mniszka lekarskiego. Roślina jest bardzo wydajna i może być uprawiana nawet w trudnych warunkach klimatycznych; wysokość mniszka sięga nawet 30 cm. Projekt Continental ma na celu znalezienie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. Z racji tego, że kazachstański mniszek lekarski może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie, które znajdują się w pobliżu fabryk opon Continental, obniżone zostaną koszty transportu oraz jeszcze bardziej ograniczony negatywny wpływ na środowisko. W maju 2014 roku projekt otrzymał prestiżową nagrodę w dziedzinie ekologii i ekonomii „GreenTec Award” w kategorii Motoryzacja.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.