Rosja i ich “viaTOLL”: od listopada podatek drogowy za przejazd po drogach federalnych
Ostatecznie potwierdzono, że w Rosji od listopada 2015 roku przejazd po drogach o znaczeniu federalnym dla ciężarówek o DMC ponad 12 ton będzie płatny. 1 km drogi został oszacowany na wartość 3,75 rubla rosyjskiego (około 0,06 euro za km).
Środki otrzymane z tego podatku będą przeznaczone na utrzymanie dróg, ich naprawę i rozwój.
30 marca zostały podpisane finalne dokumenty, na mocy których ten od dawna przygotowywany projekt wejdzie w życie. Początkowo planowano, że drogi o znaczeniu federalnym dla pojazdów ciężarówych będą płatne od 2013 roku, następnie data ta została przesunięta na rok 2014 i w ostatecznej wersji – na listopad 2015 roku. Na zrealizowanie projektu potrzeba około 27 mld rubli (około 342 mln euro) inwestycji.
Zdaniem Wiceministra Transportu Rosji Siergieja Aristowa, dzięki temu corocznie w funduszu drogowym znajdzie się mniej więcej 100 mld rubli (około 1,613 mld euro), mimo że faktyczne szkody wyrządzone dla dróg są kilkakrotnie większe. Szkoda wyrządzona przez ciężarówkę o DMC ponad 12 ton nawierzchni drogowej jest mniej więcej równa szkodzie wyrządzonej przez 50 tysięcy samochodów osobowych.
Płatnych będzie około 50 000 km dróg federalnych. Jeśli kierowca ciężarówki o DMC ponad 12 ton będzie próbował przejechać „na gapę“, grozi mu mandat w wysokości 150 000 rubli (około 2400 euro). Za ponowne naruszenie przepisów przewidziane są surowsze kary – mandat w wysokości 500 000 rubli.
Właściciele samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Rosji otrzymają specjalne elektroniczne urządzenie do poboru opłat drogowych nieodpłatnie i bez wpłaty depozytu. Cudzoziemcy otrzymają takie urządzenie przy wjeździe na terytorium Federacji Rosyjskiej. Na razie przewiduje się, że będą one wydawane za kaucją. Planowana jest także aktywna kampania informacyjna dotycząca tego, gdzie i na jakich warunkach można będzie nabyć urządzenia – rozpocznie się już latem.
Właściciele ciężarówek będą mogli zawczasu uzgodnić dokładną trasę przejazdu i na stworzonej na tą okoliczność stronie internetowej uiścić opłatę za przejazd płatnymi drogami. Gotówką można będzie zapłacić w specjalnych punktach kontrolnych, które mają powstać w dużych miastach.
Przedstawiciele Federalnej Agencji Dróg Rosji prognozują, że przewoźnicy, chcąc uniknąć podatku drogowego, będą wybierali drogi regionalne, stan których będzie się tylko pogarszał. Na razie planuje się, że regiony Rosji również wprowadzą podatek od 2017 roku. Nie jest to jeszcze pewne, jednak oczekuje się, że po wprowadzeniu podatku drogowego za przejazd drogami krajowymi budżet państwa uzupełni się już nie o 100 mld, a tylko o 800 mld rubli.
Zdaniem Romana Starowojtowa, szefa Federalnej Agencji Drogowej Rosji, ciężarówki o masie DCM ponad 12 ton stanowią zaledwie 3,6 proc. od ogólnego statusu pojazdów, jednak o ponad 55 proc. bardziej uszkadzają nawierzchnię dróg.
Dla kontroli wchodzącego w życie od listopada podatku będzie przeznaczone co najmniej 100 specjalnych samochodów, które będą sprawować funkcję kontroli mobilnej, a kontrolę stacjonarną zapewni co najmniej 480 postów kontroli posiadających najnowsze urządzenia foto i wideo. Deklaruje się, że spieranie się o wystąpienie „błędu ludzkiego“ w przypadku tych urządzeń będzie bezsensowne: system naliczy podatek drogowy za odległość przebytą w rzeczywistości.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.