Dopłaty w firmach poszkodowanych przez rosyjskie embargo: jak wypełnić wniosek?
Przez pół roku rząd współfinansuje zatrudnienie pracowników. Pierwsze firmy – poszkodowane przez rosyjskie embargo – już otrzymują wsparcie w ramach ustawy antykryzysowej. Podpowiadamy, jak złożyć wniosek oraz jak wygląda procedura.
Na początku lutego rząd ruszył z programem wynikającym z tzw. ustawy antykryzysowej. Według niej przedsiębiorcy, którzy stracili na blokadzie eksportu polskich towarów do Rosji, mogą liczyć na finansowe wsparcie – dopłaty do wynagrodzeń pracowników, opłacenie składek ZUS oraz dofinansowanie szkoleń. Ma to pomóc w utrzymywaniu miejsc pracy. I pomaga. Według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dofinansowania pozwoliły na ocalenie ponad 330 pracowników przed zwolnieniem. A to jedynie dane na koniec marca.
Do końca marca wpłynęło siedem wniosków o zawarcie umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsce pracy – trzy w Olsztynie oraz po jednym w Lublinie, Łodzi, Warszawie i Białymstoku. Oznacza to, że przekazano już 2 mln zł.
Wsparcie przeznaczone na ten cel ma wynieść aż 500 mln zł. Fundusze będą przydzielane do końca przyszłego roku (250 mln zł w tym i 250 mln zł w 2016 r.). – Firmy, które ucierpiały na skutek rosyjskiego embarga na polskie produkty otrzymają wsparcie. Chcemy chronić pracowników i pomóc przedsiębiorcom – powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej.
Wedle założeń dofinansowanie ma pomóc pracownikom poszkodowanych przez sytuację ekonomiczną na jeden z dwóch czynników: przestój ekonomiczny lub obniżony wymiar czasu pracy. Rozwiązanie jest dedykowane przedsiębiorstwom działającym w sektorze handlu, przetwórstwa, transportu, hodowli zwierząt i uprawą rolną. Aby ubiegać się o dofinansowanie, należy wykazać, że sprzedaż w naszej firmie spadła co najmniej o 15 proc. w ciągu trzech miesięcy po 6 sierpnia ubiegłego roku w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Gdzie zwrócić się o wsparcie?
Swoje kroki kierujemy w stronę urzędu marszałkowskiego – wniosek o dopłaty do wynagrodzeń pracowników wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami składamy u marszałka województwa właściwego ze względy na siedzibę zarejestrowania działalności przez przedsiębiorcę. Następnie przechodzimy weryfikację. Wnioski rozpatrywane są w wojewódzkich urzędach pracy – właściwych dla siedziby przedsiębiorcy. WUP-y zajmują się również wypłatą świadczeń. Jeśli więc mamy jakiekolwiek pytania odnośnie procedury udzielania pomocy bądź wątpliwości, czy nasza sytuacja uprawnia nas do ubiegania się o wsparcie, powinniśmy się kontaktować z pracownikami właściwych jednostek wewnętrznych wojewódzkich urzędów pracy – czyli tych, które zajmują się obsługą Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wniosek rozpatrzony pozytywnie
Jeśli nasza sytuacja, profil przedsiębiorstwa itd. odpowiadają warunkom określonym w ustawie, zawieramy stosowną umowę ze starostą powiatu (lub prezydentem miasta na prawach powiatu). Od teraz będziemy otrzymywać dofinansowanie, które pomoże nam w obliczu problemów związanych z rosyjskim embargo. To jednak jeszcze nie wszystko. Możemy liczyć także na dofinansowanie kosztów szkoleń podjętych przez pracowników zatrudnionych w naszej firmie w okresie tegoż przestoju ekonomicznego.
Jak wypełnić wniosek?
Wróćmy jednak do początku całej procedury. Jak zabrać się do sporządzenia wniosku o wypłatę świadczeń na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowników? Wzór wniosku znajdziemy w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (Dz. U. poz. 167) – np. na stronie internetowej Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – w formie elektronicznego generatora.
Najpierw wypisujemy w nim podstawowe dane dotyczące przedsiębiorstwa: nazwę firmy, dane teleadresowe, NIP i REGON, numer rachunku bankowego, wielkość pracodawcy (czyli liczbę pracowników: 1–20 pracowników, 21–100, więcej niż 100) oraz kod PKD.
Na tej samej stronie należy – zgodnie z art. 11 ustawy – złożyć wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP. Postępujemy zgodnie z podpowiadanymi przez formularz wytycznymi. Co ważne: wnioskujemy o daną kwotę, musimy wpisać jej wysokość do wniosku.
Jak wspominaliśmy, możemy uzyskać również dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników; zostało to określone przez załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2015 r. o dofinansowaniu kosztów szkolenia pracowników objętych rozwiązaniami związanymi z ochroną miejsc pracy (Dz. U. poz. 168). Oddzielny wniosek znajdziemy na stronie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pod tym LINKIEM. O dopłatę staramy się jednak nie na etapie składania wniosku głównego, a już po otrzymaniu pozytywnej decyzji.
Do wniosku dołączamy więc kopię umowy i wypłatę świadczeń oraz kopię wykazu.
(kliknij, aby powiększyć)
Jakie dokumenty należy posiadać?
Oprócz wniosku musimy uzbroić się w:
1) kopię umowy zawartej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
lub kopię decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia, w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy;
2) plan spłaty zadłużenia z tytułu składek, zgodny ze złożonym wnioskiem o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek, w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1a pkt 3 lit. b ustawy;
3) kopię układu zbiorowego pracy lub porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi albo z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 241(25a) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,
jeżeli jednak w naszym przedsiębiorstwie nie działają zakładowe organizacje związkowe, przedstawiamy kopię porozumienie z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego przedsiębiorcy.
Ile czekamy na rozpatrzenie wniosku?
O trybie rozpatrywania wniosku mówi kilka artykułów ustawy. Jeśli stwierdzi się braki formalne we wniosku wzywa się przedsiębiorcę (w terminie 7 dni roboczych od zgłoszenia) do ich uzupełnienia (także w ciągu 7 dni roboczych). Jeśli w tym czasie pracodawca nie zgłosi się do urzędu, procedura jest anulowana.
Wniosek został wypełniony i złożony poprawnie? Marszałek województwa w ciągu 7 dni roboczych występuje do dysponenta Funduszu, czyli wojewódzkiego urzędu pracy, o przyznanie limitu wydatków na wypłatę świadczeń finansowanych na podstawie ustawy. Następnie w ciągu 7 dni roboczych od dnia uzyskania limitu zawiera z przedsiębiorcą umowę o wypłatę świadczeń.
Jeśli zaś przedsiębiorca nie spełnia warunków do otrzymania dofinansowania, marszałek w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu kompletnego wniosku o przyznanie świadczeń odmawia w formie pisemnej zawarcia z przedsiębiorcą umowy o wypłatę świadczeń.
Co dalej? Przedsiębiorca składa marszałkowi województwa harmonogram miesięcznych wypłat świadczeń oraz środków, i ich wysokości, niezwłocznie po zawarciu umowy o wypłatę świadczeń.
Marszałek następnie składa do WUP informację o zapotrzebowaniu na środki, po czym przekazuje środki na rachunek przedsiębiorcy (miesięcznie z dołu) na podstawie umowy o wypłatę świadczeń oraz wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń, czyli listy składanej przez przedsiębiorcę za okres od pierwszego dnia, za których świadczenie jest należne, do ostatniego dnia miesiąca, oraz co miesiąc do końca każdego miesiąca, za który świadczenie jest należne.
Pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wypłacenia wynagrodzenia po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków ubezpieczonego, składek na ubezpieczenie zdrowotne itd.
Jak długo dofinansowanie będzie obejmować naszych pracowników?
Świadczenia będą przysługiwać pracownikom przez łączny okres nie dłuższy niż 6 miesięcy – w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy o wypłatę świadczeń.
Z kolei pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w następstwie ograniczenia wwozu towarów na terytoria innych krajów może być realizowana wyłącznie w latach 2015-2017, natomiast umowy o wypłatę świadczeń i umowy o dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników mogą być zawierane do dnia 31 grudnia 2016 r.
Oznacza to, że na złożenie wniosku o udzielenie pomocy na rzecz ochrony miejsc pracy mamy czas do dnia 31 grudnia 2016 r.
Od czego zależy wysokość dopłat?
Ile jednak w praktyce mogą wynieść dopłaty do wynagrodzeń? Do 100% zasiłku dla bezrobotnych, przy czym kwota ulega zwiększeniu o wysokość składek na ubezpieczenia społeczne należnych od pracowników. Należy zwrócić uwagę na jedną kwestię: wyżej wymieniona kwota po zsumowaniu z wynagrodzeniem finansowanym ze środków przedsiębiorcy mówi stanowić co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Jednocześnie, pracodawcy przysługują finansowane z FGŚP środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.
Warto zaznaczyć, że aktualna wysokość zasiłku dla bezrobotnych to 831,10 zł. Do kwoty zasiłku należy dodać 113,94 zł tj. kwotę stanowiącą 13,71% tego zasiłku (tyle wynosiłyby składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracownika na ubezpieczenie społeczne, gdyby świadczenie było w kwocie zasiłku). W związku z tym kwota 945,04 zł to obowiązująca aktualnie wysokość świadczenia brutto przysługującego pracownikowi, zatrudnionemu dotychczas w pełnym wymiarze czasu pracy, którą może otrzymać przedsiębiorca.
Pamiętajmy jednak, że wysokość składek należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń należy ustalać dla każdego przedsiębiorcy oddzielnie, ponieważ wysokość opłacanej składki wypadkowej jest różna i zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Oznacza to, że łącznie przedsiębiorca na jednego pracownika może otrzymać 1116,29 zł – przy stopie wypadkowej 1,86%.
Jeśli zaś chodzi o szkolenia, to wysokość dopłaty na jednego pracownika wynosi 80% kosztów szkolenia, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Wniosek o przyznanie dofinansowania: TU
Treść Rozporządzeń i wniosków znajdziemy pod TYM linkiem.
Na podstawie materiałów Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.