Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Lewiatan: co dalej z płacą minimalną na terenie Niemiec?

pictures-scania-r730-v8-scania-trucks-truck-road-topline-scania-r730-truck-tractor-road-nature-field-lesacar-1024x682

Stałe Przedstawicielstwo Republiki Czeskiej przy UE – Czesi są jednym z krajów bardzo silnie dotkniętych tą regulacją – zorganizowało spotkanie z przedstawicielami Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w Brukseli, które odbyło się 2 czerwca. Dyskutowano o tym, jak MiLoG wpływa na europejską gospodarkę. Podczas dyskusji Eddy Liegeois z DG MOVE podkreślił, że Komisja Europejska wspiera krajową płacę minimalną, choć stosowanie płacy minimalnej w Niemczech – akurat do wszystkich typów transportu bez wyjątku – stanowi poważny problem prawny.

Według eksperta KE minimalna płaca niemiecka może być stosowana w przypadku kabotażu, ale nie powinna dotyczyć tranzytu. Dyskusyjny wydaje się przypadek transportu międzynarodowego, tzn. świadczenia usług transportowych w kraju innym niż macierzysty. Liegeois dodał także, że przypadku niemieckiej płacy minimalnej nie można rozpatrywać w oderwaniu od podobnych inicjatyw we Francji (płaca minimalna i zakaz odpoczynku w kabinach) i Belgii (zakaz odpoczynku w kabinach). Dla KE jest to sygnał, że są wyraźne nieprawidłowości w sektorze usług transportowych.

Dlatego też jednym z priorytetów nowej Komisji są warunki pracy – i w ogóle szeroko rozumiana polityka społeczna – w sektorze transportu. Liegeois potwierdził, że kwestie społeczne zajmą znaczące miejsce w przygotowywanym Pakiecie Mobilności (propozycje regulacji prawnych). Pakiet ten oprze się na trzech filarach: opłaty drogowe (możliwość rewizji regulacji dotyczących eurowiniet), aspekty społeczne oraz rynek wewnętrzny. Publikacja tych propozycji jest przewidziana na drugą połowę 2016 roku. Konsultacje społeczne mogą się rozpocząć już w lipcu br.

Dodatkowo Komisja Europejska chce ożywić dialog społeczny  w sektorze transportu – liczy, że kwestie społeczne zmobilizują sektorowych partnerów społecznych do aktywności.

W czasie dyskusji na spotkaniu zorganizowanym przez Czechów głos zabrał także przedstawiciel PE (Grupa Polityczna EPP). Podkreślił, że oprócz kosztu i dodatkowej biurokracji, niemieckie prawo powoduje niepewność na rynku wewnętrznym rynku.

Przedstawiciel czeskiego Stałego Przedstawicielstwa przy UE zwrócił zaś uwagę, że regulacja ta ingeruje w prawo krajowe: może się okazać, że kierowcy z tymi samymi kompetencjami zatrudnieni przez tę sama firmą  będą różnie wynagradzani – gdy jeden świadczy usługi na terenie Republiki Czeskiej, a drugi za granicą, np. przejeżdża przez Niemcy.

Z kolei przedstawiciel Międzynarodowego Związku Transportu Drogowego (IRTU) stwierdził, że świadczący usługi transportowego na terenie UE mają bardzo trudną sytuację, bo konkurencja jest niezwykle silna, a marże bardzo niskie. Wg kalkulacji IRTU dodatkowe koszty związane z wypełnieniem wymogów na terenie Niemiec przypadające na kierowcę wynoszą aż 540 EUR. Są kraje, dla których obciążenie jest jeszcze większe: w przypadku Wielkiej Brytanii przetłumaczenie umowy o pracę może kosztować nawet… 12 000 EUR! IRTU stoi na stanowisku, że nie potrzeba nowej legislacji w  sektorze transportu, natomiast można poprawić wdrażanie legislacji już istniejącej. Padła propozycja kodeksu społecznego jako uzupełnienia istniejącego prawa. Przedstawiciel Komisji wydawał się jednak nieprzekonany tymi argumentami: KE uważa, że w sektorze transportowym na terenie Unii są nadużycia i kwestie społeczne muszą zostać uregulowane w taki sposób, żeby zagwarantować równe warunki konkurowania.

Kierunek toczących się w Komisji prac wydaje się zdefiniowany: poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy w sektorze transportu. Trzeba dołożyć wszelkich starań, aby zmiany nastąpiły bez tworzenia dodatkowych barier dla firm transportowych na wewnętrznym rynku UE. Dlatego też z satysfakcją obserwujemy zaangażowanie polskiego Stałego Przedstawicielstwa w tę sprawę.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0