Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Weź ciężarówkę w leasing!

shutterstock_220550104

Według Ogólnopolskiego Badania Rynku Flotowego na leasing decydujemy się niemal w 2/3 przypadków. Rzadziej kupujemy ciężarówkę na własność, a tylko czasami korzystamy z wynajmu długoterminowego. Leasing to więc w zasadzie najprostszy sposób, aby powiększyć flotę pojazdów i „rozkręcić” działalność.

Leasing czy kredyt? Okazuje się, że przedsiębiorcy znacznie bardziej cenią sobie pierwsze rozwiązanie. Według danych firm leasingowych w pierwszym kwartale 2015 r. zainteresowanie tego typu produktami rosło, a blisko połowa z zawieranych umów dotyczyła samochodów ciężarowych o masie do i powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych, przyczep i naczep. „Tak duże zainteresowanie leasingiem samochodów ciężarowych wynika przede wszystkim z dostępności tego produktu i zróżnicowanej oferty, dostosowanej do potrzeb i czasu działalności firm i przedsiębiorców z branży transportowej” – mówi Piotr Staniewski z portalu leasebroker.pl.

Najczęściej niezbędny jest wkład własny o określonej przez firmę wysokości oraz pewien staż prowadzenia działalności. Pojazd bierzemy w leasing, odprowadzając miesięczne raty przez umówiony okres, a po zakończeniu umowy możemy go wykupić.

Leasing może dotyczyć zarówno nowych samochodów, jak i używanych. Pamiętajmy jednak, że leasing używanego samochodu oznacza wyższe koszty eksploatacyjne, dlatego też instytucje wprowadzają pewne ograniczenia. Jeśli zdecydujemy się na finansowanie samochodu używanego, musimy wziąć pod uwagę jego wiek. W naszej firmie w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 T maksymalny wiek przedmiotu nie może przekroczyć 7 lat, a w przypadku pojazdów powyżej 3,5 T (przyczepy, naczepy) wiek ten wzrasta do 9 lat” – podpowiada Małgorzata Hasiec z firmy Millennium Leasing.

Skąd popularność leasingu? Stoi za tym kilka powodów. „Przede wszystkim wymogi firm leasingowych co do przedstawienia dokumentów są mniej dolegliwe niż bankowe wymogi kredytowe, a cała procedura wygodniejsza dla właściciela firmy. Co za tym idzie decyzja o przyznaniu finansowania jest wydawana szybciej, na podstawie minimalnej ilości dokumentacji finansowej i rejestrowej firmy” – tłumaczy Marta Sieniawska z firmy Getruck. Leasingobiorca nie zostaje automatycznie właścicielem pojazdu, dlatego też za większość formalności odpowiedzialna jest firma świadcząca usługę. „Poza tym leasingobiorca ma możliwość wyboru miasta, w którym zarejestrowany będzie pojazd, co pozwala wybrać mu miejscowość w Polsce z najniższym podatkiem drogowym do zapłaty. W kredycie rejestracja pojazdu odbywać się będzie zawsze przy udziale kredytobiorcy lub jego pełnomocnika, a zarejestrować pojazd właściciel firmy mógł będzie tylko w miejscu zameldowania” – podkreśla ekspert z Getruck.

Zawierając umowę leasingową, nie stajemy się właścicielami pojazdu, jak ma to miejsce w przypadku zaciągania kredytu. Mimo iż wielu przedsiębiorców widzi w tym ograniczenie, zwróćmy uwagę na plusy usługi. Po zakończonej umowie leasingowej wcale nie mamy obowiązku wykupu pojazdu, co oznacza, że na tym etapie możemy zadecydować, czy chcemy być właścicielami ciężarówki, czy może bardziej korzystnym dla nas rozwiązaniem będzie wzięcie w leasing kolejnej, np. najnowszego modelu topowego producenta.

Parę szczegółów

Ci przedsiębiorcy, którzy dopiero poznają meandry usług leasingowych, będą musieli zgłębić definicje dwóch podstawowych umów, a mianowicie leasingu operacyjnego i finansowego. Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest sposób opłacania podatku VAT. W leasingu operacyjnym jest on doliczany do rat leasingowych, a w finansowych opłacany z góry wraz z pierwszą ratą. Poza tym w leasingu operacyjnym przedsiębiorca ma prawo wpisać w koszty podatkowe opłatę wstępną, comiesięczne raty i koszty eksploatacji, czyli w praktyce m.in. wydatki na części i paliwo. Właśnie dzięki temu leasing operacyjny cieszy się większą popularnością. W leasingu finansowym koszt uzyskania przychodu stanowi część odsetkowa rat oraz amortyzacja pojazdu, która jest po stronie leasingobiorcy.

Czasami firmy leasingowe różnicują rodzaje leasingu ze względu na cel umowy i możliwość późniejszego nabycia pojazdu, jednak według Związku Polskiego Leasingu nie ma takiego sformułowania w ustawach podatkowych. Ważne jest z kolei to, która strona umowy jest uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu – w przypadku leasingu operacyjnego jest to finansujący, a przy leasingu finansowych – korzystający.

Ograniczenia: też są

Należy pamiętać jednak o innej kwestii, a mianowicie możliwości wcześniejszej spłaty leasingu. W kredycie – w zależności od banku – jest to zazwyczaj rozwiązane dość prosto. Jeśli spłacamy kredyt przed terminem, zwykle mamy możliwość anulowania odsetek z pozostałych rat. „W leasingu firma, która go zaciągnęła będzie musiała spłacić cały jego koszt (pomniejszony jedynie minimalnie o dyskonto), a dodatkowo pamiętać o minimalnym okresie amortyzacji samochodu ciężarowego (w naszej firmie to 24 miesiące) czy ciągnika lub naczepy (36 miesięcy) – mówi Marta Sieniawska z Getruck. Przed tym okresem wcześniejsza spłata może stać się podstawą do upomnienia się przez Urząd Skarbowy zwrotu wszystkich dotychczasowych odliczeń związanych z umową leasingu. Nie można też zapominać o koszcie księgowym, jakim jest amortyzacja pojazdu, która w leasingu jest po stronie firmy leasingowej, a w kredycie po stronie firmy, która go zaciąga, co pozwala jej dodatkowo obniżyć podatek dochodowy firmy” – kontynuuje.

Ile to kosztuje?

Koszty leasingu zależą od szeregu poszczególnych czynników – stażu firmy, wysokości wkładu własnego, długości trwania umowy, wysokości rat itd. Szczegółowych wyliczeń może więc dokonać firma leasingowa.

CARGOPL lizing vs credit final-01

Przybliżone koszty obliczymy też sami, korzystając z dostępnych kalkulatorów internetowych, jak dostępny np. TU

leasing_tabela_leasingbroker

(kliknij, aby powiększyć)

lub TU.

leasing_tablea_kalkulator

(kliknij, aby powiększyć)

W kolejnym artykule podpowiemy, czy z usługi leasingu może skorzystać także młoda stażem firma oraz jakie warunki powinna spełnić.

Konsultacja merytoryczna: Piotr Staniewski z portalu leasebroker.pl

CARGOPL lizing vs credit final-02

Komentarze

kalkulator-leasingowy.pl 2017-05-07 13:24

Dobry artykuł o leasingu.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0