Co zmieniło się w transporcie na początku lipca 2015 r.?
Norweska wersja MiLoGu, cięższe pojazdy w Szwecji i zakaz używania słuchawek we Francji. A co w Polsce? Przede wszystkim kursy dla pijanych kierowców, monitoring przejazdu na czerwonym oraz odcinkowy pomiar prędkości. Takie zmiany zaserwował nam półmetek 2015 r.
Zacznijmy od Polski!
Przede wszystkim: więcej opłat
Tuż przed zmianą daty na lipcową rozszerzyła się sieć viaTOLL. Ostatniego dnia czerwca system wzbogacił się o 251 dróg krajowych, w tym 35 km autostrad oraz ok. 216 km dróg krajowych.
***
Przeczytaj także: System viaTOLL rozszerzy się o kolejne 251 km już 30 czerwca
***
Uwaga na czerwone
Trwają testy nowego systemu monitorującego przejazd na czerwonym świetle – do początku lipca planowano uruchomienie wszystkich 20 punktów w kraju. Jeśli wjedziemy na skrzyżowanie na „późno-pomarańczowym” świetle, możemy się spodziewać mandatu. Pierwsze z nich znajdą się w naszych skrzynkach już po wakacjach.
***
Przeczytaj także: Mandaty za przejazd na czerwonym dopiero po wakacjach
***
Zmierzą naszą prędkość na odcinkach
Poza tym na drogach montowane są pierwsze urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (już w Łosiowie na DK nr 94). To element rozbudowanego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem, który ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa.
***
Przeczytaj także: Fotoradary: niedługo wyższe mandaty, kary dla właścicieli pojazdów, straty dla firm transportowych
***
Jeżdżący na „podwójnym gazie” pójdą na kurs
Jeśli zostaniemy przyłapani na jeździe po alkoholu, zostaniemy wysłani na specjalne szkolenie. Trwa ono 16 godzin (dwa dni). Jego koszt to 400 zł.
***
Przeczytaj także: Od lipca na dodatkowy kurs pójdą kierowcy jeżdżący po alkoholu, od nowego roku – z punktami karnymi
***
Co słychać w świecie?
A jak Austria
Od początku roku samochody ciężarowe (także zagraniczne!) poruszające się po Wiedniu i okolicach muszą posiadać plakietkę emisyjności spalin, czyli tzw. winietę ekologiczną. Od lipca wymóg ten obowiązuje również w Górnej Austrii na odcinku autostrady A1. Dalszego rozszerzenia przepisów możemy oczekiwać w styczniu 2016 r.
***
Przeczytaj także: Nowe obowiązkowe oznaczenia dla samochodów ciężarowych w Austrii, czyli winiety ekologiczne. Niedługo obowiązkowe także w Górnej Austrii
***
Tymczasem za naszą zachodnią granicą
Niemcy uznały z kolei, że półmetek roku to dobry moment na rozszerzenie sieci płatnych dróg o 1100 km. Pamiętajmy, że na razie dotyczy to ciężarówek o masie powyżej 12 ton, jednak już od października zapłacimy także za przejazd lżejszym pojazdem (od 7,5 tony).
***
Przeczytaj także: Niemcy: jeszcze więcej podatków drogowych
***
W Szwecji ciężej…
Przypomnijmy, że od początku czerwca po szwedzkich drogach mogą jeździć cięższe pojazdy – i to o 4 tony. Zmiany dotyczą ponad 90% dróg krajowych. 64-tonowe ciężarówki mają przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz do poprawienia bezpieczeństwa na drogach.
***
Przeczytaj także: Szwecja zwiększa maksymalny dopuszczalny DMC ciężarówek do 64 ton
***
A we Francji bez słuchawek
Nad Sekwaną wprowadzono zakaz korzystania ze słuchawek podczas jazdy. Jeśli chcemy porozmawiać przez telefon, nie przerywając jazdy, pozostają nam zestawy głośnomówiące. Inaczej grozi nam mandat w wysokości 200 euro oraz 3 punkty karne.
Na kolejne zmiany musimy poczekać kolejne sześć miesięcy. Od stycznia 2016 r. bowiem każdy kierowca będzie miał obowiązek posiadania oraz zakładania w razie potrzeby kamizelek odblaskowych.
***
Przeczytaj także:
Zapomnij o słuchawkach we Francji
Francja. Obowiązkowe kamizelki odblaskowe od 1 stycznia 2016 r.
***
Norwegia wprowadza płacę minimalną dla kierowców
Od lipca kierowcy realizujący transport w Norwegii będą zarabiali niemało, bo aż 18 euro brutto za godzinę. Ustawa tyczy się zarówno przewozów kabotażowych, jak i transportu z i do Norwegii, dla którego miejscem załadunku i/lub rozładunku jest Norwegia. Co istotne, przepisy obowiązują, jeśli zagraniczny kierowca realizuje przewozy dla norweskiej firmy. Oczywiście, już pojawiły się głosy, że tego rodzaju zmiany są niezgodne z prawem europejskim.
Norwegia najwidoczniej poszła w ślady Niemców, Francuzów oraz Włochów. Niemcy płace minimalną dla kierowców wprowadzili na początku roku (8,5 euro brutto za godz.), Francuzi mają to zrobić w ciągu najbliższego półrocza (9,6 euro brutto za godz.), a Włosi swego czasu domagali się wprowadzenia jednej, ustandaryzowanej stawki dla całej Unii Europejskiej.
***
Przeczytaj także:
Płaca minimalna dla kierowców – także w Norwegii i już od lipca
Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii niezgodna z europejskim prawem?
***
Co czeka firmy transportowe w 2015 r.? Zmiany w Europie
Co czeka polskich kierowców w 2015 r.?
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.