Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Koszt jednego kilometra a grecki kryzys: czy jedno z drugim jest związane?

shutterstock_170903771

Zdaniem profesora Zdzisława Kordeli średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,52 zł. To niższy koszt niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, jednakże po pzeliczeniu kosztów na euro, przewoźnicy z niepokojem spoglądają w kierunku Grecji.

Prognoza profesora Zdzisława Kordela oznacza, że średni koszt jednego kilometra w lipcu będzie mniejszy o 5,37% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.

Wahania kursów walutowych:

W obliczu kryzysu walutowego w Grecji najważniejszą zmienną przez najbliższe miesiące, która może wpłynąć na koszt jednego kilometra w transporcie, będzie kurs euro. Jeżeli rozmowy Grecji z Unią Europejską podążają w kierunku wypracowania wspólnego rozwiązania, wywiera to raczej pozytywny oddźwięk na rynku walutowym – złoty umacnia się w stosunku do wszystkich głównych walut. W przypadku braku porozumienia kurs euro, a zarazem franka szwajcarskiego, poszybują w górę.

Grzegorz Klimaszewski, właściciel firmy Perspektywa s.c., zauważa, że jeżeli Grecja opuści strefę euro: „Dokonując przewozu do Grecji, nie zmieniają się regulacje prawne, na podstawie których przewoźnicy i kierowcy wykonują swoje usługi, jednakże zwiększy się ryzyko dotyczące ustalania prowizji za wykonane frachty, opłaty drogowe czy opłaty za paliwo – dochodzi jeszcze jedna waluta, której kurs jest trudny do przewidzenia”.

Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w lipcu 2015

Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów, w lipcu będą składały się poszczególne zmienne:

– koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,36 zł (38,5% całkowitego kosztu).
– koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,16 zł (4,5% całkowitego kosztu).
– amortyzacja, leasing i inne – 0,37 zł (10,4 % całkowitego kosztu).
– koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (23,3 % całkowitego kosztu).
– koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,2% całkowitego kosztu).
– koszt opłat drogowych i promów – 0,46 zł (13,1% całkowitego kosztu).
– pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (3,9% całkowitego kosztu).

W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?

Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się w celu porównania swojego poziomu z innymi podmiotami na rynku, a także, aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów.

Przy dużej ilości podmiotów transportowych na rynku oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na produkty i usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wpływów finansowych.

Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice znajdą Państwo TU.

prognoza lipiec

(kliknij, aby powiększyć)

* wyniki za I półrocze 2014 roku.
Źródło: BlogTransportowy, oprac. Redakcja

Komentarze

takikoszt 2015-07-15 11:49

Koszt samego leasingu: Mercedes benz leasing - 1487,74Eur ciagnik + 872,10Eur VB leasing naczepa=2360,48Eur x 4,1944zł=9.900,79zł. przy przebiegu 20.000km/m-c= 0,495zł/km a co bedzie przy przebiegu 11.000-12.000 ??


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0