Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Bardzo dobre wyniki sprzedaży ciężarówek w Europie

shutterstock_374557512

Po dość optymistycznym pierwszym kwartale, kiedy to sprzedaż samochodów ciężarowych (>16 ton) w krajach Starego Kontynentu wzrosła o 15,6%, popyt na transport komercyjny nieco spadł. Jednak wyniki sprzedaży samochodów ciężarowych nie przestają imponować: według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. europejski rynek samochodów ciężarowych wzrósł o 11,6%.

Optymistyczne nastroje

Mimo iż w maju wzrost sprzedaży nowych pojazdów dostawczych stanowił zaledwie 6% (w krajach UE sprzedano 160 550 samochodów), tendencja wzrostowa zaobserwowano we wszystkich segmentach pojazdów dostawczych. Tymczasem wyniki sprzedaży na największych rynkach europejskich różnią się dość znacznie: w Niemczech popyt spadł o 9,1%, we Francji – o 5,6%, a w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – odwrotnie wzrósł (odpowiednio o 30,1% i 17,4%).

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2015 r. w Europie sprzedano 832 782 pojazdy dostawcze. W tym okresie sprzedaż wzrosła w Hiszpanii (o 34,1%), Wielkiej Brytanii (o 7,5%), Niemczech (o 3,4%), a we Francji nieznacznie (o około 1%) spadła.

Gwałtowny wzrost trwa

Już 21 miesiąc z rzędu obserwuje się wzrost sprzedaży „lekkich” (do 3,5 ton) pojazdów dostawczych. W maju 2015 roku sprzedano ich 131 833, czyli o 4,3% więcej w porównaniu z majem 2014 roku. W Hiszpanii sprzedaż samochodów tej kategorii wzrosła o 24,3%, w Wielkiej Brytanii – o 15,1%, we Włoszech – o 3%. Spadek odnotowano we Francji (-8,5%) i w Niemczech (-10%).

Jednak w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku wyniki sprzedaży nowych lekkich pojazdów dostawczych w Europie wyniosła 690 803, a to o 11,4% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Na liście liderów jest Hiszpania (+33,5%), Wielka Brytania (+20,7%), Włochy (+7,1%) i Niemcy (+6,1%). We Francji odnotowano spadek (-1,5%).

„Na fali” – 16-tonowe samochody ciężarowe

W maju tego roku bardzo imponująca była sprzedaż „ciężkich” (>16 ton) samochodów ciężarowych – w sumie na rynku europejskim sprzedano 20 597 pojazdów tej kategorii, czyli o 20,6% więcej niż w maju ubiegłego roku. Znaczący wkład wniosła Hiszpania, gdzie krzywa wzrostu sprzedaży znacznie się podniosła (+92%). Taki wzrost był spowodowany programem rządu na zakup pojazdów dostawczych. Ale i bez wsparcia ze strony rządów popyt na samochody ciężarowe „ciężkiej kategorii” zaobserwowano w Wielkiej Brytanii (+37,8%), Francji (+28%), Włoszech (+23,4%).

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy europejski rynek sprzedaży pojazdów „ciężkiej kategorii” wyrósł o 17,8% – sprzedano 102 682 pojazdów tej kategorii. Takie ciężarówki cieszyły się większym zainteresowaniem w Wielkiej Brytanii (+62,6%), Hiszpanii (+37,2%), Włoszech (+14,3%), Francji (+4,4%). W Niemczech popyt na ciężarówki tej kategorii w tym roku był w przybliżeniu taki sam, jak w roku ubiegłym (+0,8%).

W „średniej kategorii wagowej” – wzrost o 12,8 procent

W maju 2015 roku w krajach UE zarejestrowano 25 760 nowych samochodów ciężarowych „średniej kategorii wagowej” (ponad 3,5 tony), czyli o 16,1% więcej niż w maju 2014 roku. Największy wzrost sprzedaży odnotowano w Hiszpanii (+89,6%), Wielkiej Brytanii (+35,9%), Francji (+25,9%) i we Włoszech (+14,2%). Tymczasem w Niemczech w porównaniu z majem 2014 roku objętość sprzedaży pojazdów tej kategorii spadła o 6,8%.

Rezultaty sprzedaży w ciągu pierwszych pięciu miesięcy wykazały, że w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku w Niemczech odnotowano spadek (-2,9%), a tymczasem wzrost – w Wielkiej Brytanii (+44,5%), Hiszpanii (+34%), Włoszech (+10,7%). W sumie w ciągu pierwszych pięciu miesięcy w krajach UE zarejestrowano 126 876 nowych samochodów ciężarowych tej kategorii, czyli o 12,8% więcej niż w zeszłym roku.

Szwedom potrzebne autobusy

Na rynku pojazdów do przewozu pasażerów również panuje optymizm. Mimo iż w maju 2015 roku sprzedaż, w porównaniu z majem 2014 roku, wzrosła stosunkowo niewiele (+3,8%/2907 autobusów), według wyników pierwszych pięciu miesięcy europejski rynek sprzedaży wzrósł o 14,4% (w sumie sprzedano 15 103 nowych autobusów). W tej kategorii wyróżniła się również Hiszpania (+73,1%), Wielka Brytania (+17,7%), Włochy (+10,5%), Francja (+10,3%). Szwecja natomiast prześcignęła wszystkich – objętość sprzedaży nowych autobusów w tym kraju wzrosła o 103,9%.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0