Przewoził butle z gazem w ciężarówce bez hamulców!
Dobry stan techniczny pojazdu powinien stanowić nasz priorytet zawsze, nie tylko przy okazji przewozu specjalnego ładunku, jak butle z gazem. Ten kierowca najwyraźniej o tym zapomniał… Poniżej komunikat GITD.
W dniu 7 sierpnia w Legnicy inspektorzy z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do rutynowej kontroli pojazd ciężarowy oznakowany tablicami barwy pomarańczowej, przewożący 181 butli z mieszaniną gazu palnego UN 1965, o łącznej masie netto przekraczającej 1900 kg.
W toku czynności kontrolnych ustalono, iż kierujący nie posiada przy sobie pisemnej instrukcji dla kierowcy, zawierającej wykaz wyposażenia pojazdu oraz czynności, jakie powinny być wykonane w sytuacjach awaryjnych, w celu zminimalizowania zagrożenia wynikającego z właściwości materiału niebezpiecznego. Ponadto, kontrolowana jednostka transportowa o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony powinna być wyposażona w co najmniej dwie gaśnice przenośne o minimalnej całkowitej pojemności wynoszącej 12 kg. Kierowca dysponował zaledwie dwiema gaśnicami: 2 kg + 6 kg.
Dalsza kontrola stanu technicznego przy użyciu Mobilnej Linii Diagnostycznej wykazała kolejne nieprawidłowości, m.in. niesprawny układ hamulcowy. Podczas jego kontroli słychać było wyraźny ubytek powietrza z siłownika hamulcowego, a po chwili potężny huk już wcześniej pękającej membrany siłownika. Ponadto, w układzie kierowniczym ujawniono nadmierny luz na połączeniach sworzniowych poprzecznego drążka kierowniczego. Nadmierne luzy były również zauważalne w mocowaniach przedniego stabilizatora oraz amortyzatora, co zapewne miało przełożenie na stabilność pojazdu podczas jazdy. Brak było również tylnego stabilizatora – zostały po nim jedynie uchwyty do jego mocowania. Końcowy tłumik wydechu, mimo prowizorycznych napraw sprowadzających się do przynitowania blachy zasłaniającej przedmuchy, nie spełniał wymagań technicznych. Z każdej strony zaobserwować można było przedmuch spalin pozostawiający czarne smugi. Z silnika oraz z układu pneumatycznego wydostawały się płyny eksploatacyjne.
Kontrola tachografu zamontowanego w pojeździe wykazała, iż kierowca od ponad 4 miesięcy jeździł bez wymaganego sprawdzenia okresowego urządzenia. Z uwagi na wykryte naruszenia zatrzymano dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu. Ciężarówka nie została dopuszczona do dalszej jazdy. Ponadto, na kierowcę nałożono mandat karny oraz wszczęto postępowania administracyjne wobec przewoźnika.
Źródło: GITD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.