Ile kosztuje jeden kilometr w październiku? Koszty a kierunki transportu
Profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że w październiku średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,38 zł (0,79 EUR), co oznacza, że będzie niższy niż w miesiącu ubiegłym oraz niższy ponad o 9 % w porównaniu do kosztu 1 km w 2014 roku*.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w październiku 2015
Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów w październiku będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,20 zł (35,4% całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,7 % całkowitego kosztu),
- koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,2 % całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,6% całkowitego kosztu),
- koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,1% całkowitego kosztu),
- pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1% całkowitego kosztu).
Kierunki transportu
Rozważając stosunek kosztów w przedsiębiorstwie, należy mieć na względzie różnice, które mogą wystąpić ze względu na obierane kierunki transportu. W zależności od tego, gdzie i przez jakie państwa wozimy towar, różne będą koszty opłat drogowych i promów, a także, w szczególności w dobie MILOGU, koszty wynagrodzeń i delegacji kierowców.
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.
Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wyników finansowych.
(kliknij, aby powiększyć)
* wyniki za I półrocze 2014 roku
Źródło: BlogTransportowy, oprac.: Redakcja
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.