Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Odwet Litwy: rosyjscy przewoźnicy będą płacić za przejazd drogami Litwy

keliai-1024x699

Litewski Rząd zatwierdził propozycję Komisji ds. Transportu i Tranzytu, by wprowadzić na Litwie podatek drogowy dla samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Federacji Rosyjskiej.  

„Federalny podatek drogowy wprowadzony przez Rosję obejmuje wszystkie pojazdy ciężkie, w tym i litewskie ciężarówki, choć na mocy dwustronnej umowy międzyrządowej przewoźnicy obu krajów były one zwolnione od tego podatku. Naszym zdaniem przewoźnicy obu krajów powinni pracować na tych samych warunkach, w związku z tym wprowadzamy na Litwie analogiczny podatek“ – powiedział Saulius Girdauskas, wiceminister transportu i komunikacji Litwy.

Do tej pory warunki i zasady współpracy w dziedzinie transportu między Rosją a Litwą reglamentowały dwustronne międzyrządowe umowy podpisane 12 lutego 1992 roku w Wilnie i 18 listopada 1993 roku w Moskwie.

Jednak w dniu 15 listopada 2015 roku w Rosji weszła w życie ustawa o podatku drogowym dla ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 12 ton. Do 29 lutego 2016 roku opłaty Płatona (systemu poboru opłat drogowych) będą wynosiły 2 eurocenty za kilometr, a od 1 marca – 4 eurocenty.

Po wprowadzeniu Płatonu w końcu listopada 2015 roku MSZ Litwy wysłało Rosji notę, w której podkreślono, że Rosja, wprowadzając podatek drogowy, narusza umowę międzyrządową. W związku z tym z dniem 15 grudnia 2015 roku Litwa wprowadza podatek drogowy dla samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Federacji Rosyjskiej.

Zdaniem Audronė Filimavičienė, starszego specjalisty Wydziału Komunikacji i Protokołu Ministerstwa Transportu i Komunikacji Litwy, w odniesieniu do pojazdów ciężarowych zarejestrowanych w Rosji będą stosowane wymagania analogiczne do tych, które są stosowane w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w innych państwach. Stawki podatku drogowego zarówno w Rosji, jak i w innych państwach (w tym i na Litwie) zależą od kategorii pojazdu, od tego w jakim stopniu odpowiada on wymogom ochrony środowiska i od terminu użytkowania głównych dróg.

Redakcja CargoNEWS przypomina, że obecnie ciężarówki kategorii N3 mogą zapłacić za przejazd drogami Litwy za pomocą winiet: pojazdy klasy emisji spalin Euro 4, Euro 5 i Euro 6 za roczną winietę płacą 753 euro, z kolei pojazdy innych klas (Euro 3, Euro 2 i Euro 1) – 1071 euro. Winieta na miesiąc kosztuje odpowiednio 52 i 75 euro, winieta tygodniowa – 37 i 52 euro, a winieta na jeden dzień kosztuje 11 euro.

Podatek ten jest pobierany za przejazd drogami głównymi (A1-A18). Mapa sieci płatnych dróg znajduje się pod linkiem.

Na pytanie, jak długo te wymagania będą stosowane w odniesieniu do rosyjskich przewoźników, pracownik ministerstwa odpowiedziała, że żadne konkretne terminy nie są jeszcze ustalone – ten krok jest odwetem na działania strony rosyjskiej, więc jest mało prawdopodobne, że jedna lub druga strona coś zmienią. „Najprawdopodobniej ani Rosja, ani Litwa nie anuluje podatku drogowego“ – powiedziała A. Filimacičienė.

Przewoźnicy innych państw płacą podatek drogowy na Litwie od 2005 roku.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0