Kryzys systemu TIR w Rosji – straty rzędu 2,2 mld USD
W Genewie odbyła się wiosenna sesja IRU – Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, podczas której miały miejsce posiedzenia Prezydium, Zgromadzenia Ogólnego IRU oraz Rady Przewozów Pasażerskich i Rady Przewozów Towarowych. W trakcie spotkań przeanalizowano kryzys systemu TIR w Rosji, a przedstawiciele rosyjskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych ASMAP ogłosili bardzo istotną informację.
Kryzys sytemu TIR w Rosji był jednym z głównych tematów spotkania. ASMAP zaprezentowało wyniki audytu, przeprowadzonego przez międzynarodową firmę audytorską PricewaterhouseCooper. Audytorzy stwierdzili, że ASMAP prawidłowo zarządza systemem TIR i przestrzega wszystkich krajowych i międzynarodowych aktów prawnych i wymogów, jak również wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec Federalnej Służby Celnej Rosji (FTS). Zdaniem audytorów także w przyszłośc ASMAP może z powodzeniem zarządzać systemem TIR w Federacji Rosyjskiej.
Wyniki przeprowadzonej analizy udowadniają, że system dodatkowej gwarancji krajowej, który zastąpił TIR, pociąga za sobą dodatkowe koszty: od 83 do 5 274 USD dla każdego pojazdu. Potencjalne roczne straty gospodarcze wynoszą około 2,2 mld dolarów amerykańskich.
Przedstawiciele różnych państw ogłosili, jaki był poziom strat poniesionych przez członków swoich stowarzyszeń oraz ich wpływ na gospodarkę po wprowadzeniu dodatkowych gwarancji.
Po dyskusji Zgromadzenie Ogólne podjęło decyzję dążenia do zachowania systemu TIR w Rosji oraz dalszego kładzenia nacisku na odpowiednie władze rosyjskie, aby ten cel osiągnąć. Prezydium zobowiązało się do podjęcia wszelkich działań niezbędnych do przywrócenia systemu TIR w Rosji.
Ponadto zostało przyjęte postanowienie kontynuowania działań prawnych skierowanych przeciwko Służbie Celnej Rosji. Część wydatków związanych z odrzucaniem przez Rosję karnetów TIR będzie zrekompensowana dla przewoźników.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.