Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Pierwsza w Polsce i Europie Środkowej stacja LNG/CNG do tankowania ciężarówek

PGK Śrem - Iveco Stralis LNG przed stanowiskiem tankowania - SD

10 grudnia została oficjalnie przekazana do użytkowania pierwsza w Polsce i Europie Środkowej stacja LNG/CNG dla tankowania pojazdów ciężarowych. Należący do PGK Śrem obiekt mieści się przy drodze łączącej Śrem i Zaniemyśl. Pozwala na szybkie i efektywne napełnianie gazu ziemnego do miejscowej floty aut komunalnych, a także dla klientów zewnętrznych.

Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cryogas M&T Poland.

Uroczystość otwarcia stacji LNG/CNG posiadała niezwykle podniosły charakter. Po krótkim przedstawieniu projektu budowy stacji, przedstawiciele władz gminy Śrem, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, a także inwestora i generalnego wykonawcy dokonali uroczystego przecięcia wstęgi. W tym czasie zgromadzeni przedstawiciele władz ogólnopolskich i samorządowych, dziennikarze, a także właściciele flot pojazdów mieli niepowtarzalną możliwość bezpośredniego zapoznania się z możliwościami powstałego obiektu. Stacja LNG/CNG została oddana do całodobowej dyspozycji klientów – już kilka minut po otwarciu pod dystrybutorami ustawiły się pierwsze auta do tankowania.

– Otwarcie własnej stacji LNG/CNG wpisuje się w długofalową strategię przejścia posiadanych przez PGK Śrem pojazdów komunalnych na oszczędny i ekologiczny napęd gazem ziemnym. – informuje Pan Paweł Wojna, Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie – Od kilku lat firma sukcesywnie zaopatruje się w auta fabrycznie wyposażone w instalację zasilane metanem marki IVECO – Daily, Eurocargo, a także flagowy model – Stralis LNG.

Kluczem do finalnego sukcesu okazała się łączona oferta dla budowy stacji oraz realizacji dostaw gazu. – W wygranym przez Cryogas zamówieniu publicznym, oprócz wykonania instalacji tankowania LNG/CNG, przedstawiliśmy atrakcyjne warunki dostaw gazu ziemnego – mówi Jarosław Patyk, wiceprezes Cryogas M&T Poland. – Wdrożone rozwiązania dla PGK Śrem wychodzą naprzeciw oczekiwaniom operatorów flot, którzy decydując się na wybór napędu gazowego otrzymują w zamian gwarancję oszczędności względem oleju napędowego. Cena gazu ziemnego w czasie trwania umowy to stały parytet do notowań hurtowych Diesla.

Kilkuletnie doświadczenie z autami na CNG potwierdza zasadność inwestycji w napęd gazowy pod względem ekonomii i ekologii. Dlatego PGK Śrem postanowiło wykonać kolejny krok – zastosować metan w postaci skroplonej (LNG). Dzięki temu rozwiązaniu mogły zostać wdrożone najcięższe pojazdy na gaz ziemny, które przy jednym tankowaniu mogą pokonać nawet 600 kilometrów. Jest to nowa jakość na rynku, otwierająca przed operatorami dalekobieżnych flot możliwość znaczących oszczędności w wydatkach na paliwo.

Po uroczystej części spotkania, zgromadzeni goście mogli samodzielnie przekonać się jak funkcjonują instalacje do tankowania LNG/CNG, a także jak wygląda magazynowanie i transport gazu LNG dla potrzeb stacji. Rozwiązania te pokazano na przykładzie zamontowanych na stacji urządzeń, a także cysterny dla transportu LNG wystawionej przez Cryogas. Wykonawca stacji pokazał także dystrybutor do tymczasowego tankowania LNG, który pozwala na przeprowadzenie testów pojazdów lub tymczasowe tankowanie LNG w dowolnej lokalizacji.

IVECO, które dostarczyło pojazdy dla PGK Śrem jest liderem w sektorze technologii alternatywnych paliw, oferując pełną gamę pojazdów, w tym: lekkie, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe, a także autobusy napędzane gazem ziemnym.

Szeroka gama wersji nowego Stralis Natural Power Euro VI, obejmująca 2- lub 3-osiowe podwozia oraz 2-osiowe ciągniki pozwala spełnić wiele różnych potrzeb klientów IVECO. ///Pojazdy produkowane w fabryce IVECO w Madrycie (na tej samej linii montażowej co modele z silnikami wysokoprężnymi) są wyposażone w silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Silnik jest połączony z 16-stopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF lub 6stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison z hydrokinetycznym zmiennikiem momentu obrotowego. Modele napędzane CNG są wyposażone w zbiornik o łącznej pojemności 400 – 1300 litrów z układem, który można dostosować do potrzeb klienta.

Oprócz wersji CNG przygotowanej z myślą o średnich i dalekich trasach Stralis Natural Power dostępny jest również w wersji LNG (o zasięgu 750 km). Ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 525-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze 130°C i pod ciśnieniem 9 barów, a przed wtryskiem do silnika gaz przywraca się do postaci lotnej.

Iveco jest jedynym europejskim producentem, który wdrożył strategię opartą na technologii CNG podczas prac nad silnikiem Euro VI: napędzane gazem ziemnym silniki FPT Industrial wykorzystują system spalania stechiometrycznego, co oznacza właściwy stosunek paliwa do powietrza; napędzane są w 100% gazem ziemnym; cykl Otto ze świecami zapłonowymi, które powodują zapłon mieszanki powietrzno-paliwową wtryskiwaną przez szynę wtryskową z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Spaliny są oczyszczane w standardowym katalizatorze trójdrożnym, który nie wymaga stosowania żadnych dodatków.

Pojazd posiada wiele zalet, zarówno w zakresie ekologii, jak i rentowności. Dzięki obniżeniu poziomu emisji spalin, silniki Euro VI napędzane gazem ziemnym są znacznie bardziej ekologiczne niż ich wysokoprężne odpowiedniki Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% – jeśli wykorzystuje się biometan. Napędzane gazem silniki IVECO pracują również ciszej; obniżenie poziomu hałasu o 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci i realizacji dostaw nocnych.

Istotne znaczenie ma również efektywność kosztowa – oszczędności związane z niższym ogólnym TCO (całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu) sięgają 10%. Niższy koszt gazu ziemnego (w porównaniu z olejem napędowym) oznacza większą rentowność, przekładając się na obniżenie wydatków na paliwo nawet o 40%.

PGK Śrem - tankowanie CNG do pojazdu komunalnego - SD

PGK Śrem - auto w czasie tankowania CNG - SD

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0