Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Bezpieczeństwo kolei: Komisja pozywa Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE

lukasz-chwalczuk-iuridica

Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niepełną transpozycją europejskich przepisów dotyczących bezpieczeństwa kolei.

Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niedokonaniem poprawnej transpozycji i wdrożenia dyrektywy 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei we Wspólnocie. Zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE państwa członkowskie są zobowiązane do ustanowienia niezależnego organu bezpieczeństwa, niezależnego organu dochodzeniowego badającego wypadki i incydenty oraz określenia wspólnych zasad dla zarządzania, regulacji i nadzoru bezpieczeństwa kolei. Polska nie dokonała pełnej transpozycji i wdrożenia dyrektywy na szczeblu krajowym. Dokładniej, polskie prawo nie gwarantuje prowadzenia dochodzenia w sprawie poważnych wypadków i incydentów przez niezależny organ dochodzeniowy, a Polska nie zapewnia też niezależności organu bezpieczeństwa.

Kontekst:

Celem dyrektywy 2004/49/WE jest zapewnienie rozwoju i doskonalenia bezpieczeństwa kolei Unii Europejskiej poprzez, między innymi, harmonizację struktury regulacyjnej w państwach członkowskich, określenie wspólnych zasad dla zarządzania, regulacji i nadzoru bezpieczeństwa kolei oraz wymóg ustanowienia w każdym państwie członkowskim krajowego organu bezpieczeństwa oraz organu dochodzeniowego badającego wypadki i incydenty.

Termin transpozycji dyrektywy 2004/49/WE upłynął w dniu 30 kwietnia 2006 r. Komisja już wcześniej, w lutym 2015 r., zwróciła się do Polski za pośrednictwem uzasadnionej opinii o transpozycję dyrektywy. W tym czasie Polska wciąż nie podjęła niezbędnych kroków legislacyjnych w celu wypełnienia swoich zobowiązań.

Źródło: Komisja Europejska – Komunikat prasowy

Opinia eksperta – Łukasz Chwalczuk (Kancelaria Prawna IURIDICA):

„Silny transport to znak rozpoznawczy naszego kraju w całej Europie. Organy europejskie prowadzą jednak stałą kontrolę związaną z dostosowaniem polskich przepisów do norm unijnych. Kontroli stale podlegają regulacje dotyczące transportu drogowego, lotniczego oraz kolejowego. Tym razem Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż polskie prawo nie gwarantuje odpowiedniego prowadzenia dochodzenia w sprawie wypadków kolejowych przez niezależny organ dochodzeniowy. Zgodnie z obowiązująca dyrektywą, istnieje wymóg powołania i istnienia odpowiedniego niezależnego organu bezpieczeństwa. Polsce już rok temu zwrócono uwagę na braki związane z transpozycją dyrektywy, jednak do tej pory nie zostały podjęte wymagane kroki, aby stan rzeczy uległ poprawie.”

Źródło: Kancelaria Prawna IURIDICA

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0