Austria zamierza ograniczyć przejazd tunelem Brenner
Przełęcz Brenner od tysięcy lat była jedną z głównych arterii transportowych i handlowych łączącą Europę Południową i Północną. Niestety, w najbliższym czasie sytuacja może się zmienić – Austria zamierza przywrócić tryb kontroli granicznej na granicy z Włochami.
Od roku 1998, czyli od momentu, kiedy został podpisany układ z Schengen, mieszkańcy większości krajów europejskich mogli poruszać się po strefie Schengen bez wiz i paszportów – granice państw Schengen były otwarte. Niestety, okres swobodnego przemieszczania się bez granic zbliża się ku końcowi. 12 kwietnia 2016 roku Austria rozpoczęła budowę ogrodzeń granicznych na granicy z Włochami. Do końca maja miały być zbudowane graniczne punkty kontrolne przeznaczone do kontroli przepływu uchodźców. Za ich pomocą Austria zamierza zatrzymać dalsze przedostawanie się uchodźców na swoje terytorium.
Poważnym problemem mogą być ewentualne korki i konsekwencje gospodarcze
Austrię, w porównaniu do Szwajcarii, można uznać za kraj stosunkowo tani – myto w Austrii jest niższe, a paliwo tańsze, dlatego w drodze do Włoch międzynarodowi przewoźnicy wybierają tunel Brenner. W 2015 roku czteropasmówką tej autostrady przejechało 2,1 mln samochodów ciężarowych, co stanowi 5 800 ciężarówek dziennie. Ponieważ Austria zamierza ograniczyć ruch na przejściu granicznym do 30 km/h, wszyscy kierowcy i firmy transportowe muszą być przygotowani na długie i wyczerpujące kolejki. Nawet jeśli dla ruchu transportu towarowego zostaną przydzielone dwa pasy, mimo wszystko uniknąć kolejek i korków prawdopodobnie się nie uda – jeden pas zostanie przeznaczony do bieżącej kontroli pojazdów, drugi – do wybiórczej kontroli kierowców i pasażerów.
Jedno jest oczywiste: gdy włoska arteria transportowa nr 1 zostanie zamknięta, konsekwencje finansowe wynikające z postojów będą poważne. „South Tyrol Chamber of Commerce“ obawia się, że wszystkie dodatkowe koszty przewoźników zostaną przełożone na barki klientów, czyli spedytorów, którzy z kolei będą zmuszeni podnieść cenę swoich usług dla klientów bezpośrednich.
Rozważane są różne sposoby wyjścia z tej sytuacji
Rozwiązań tego problemu jest przynajmniej kilka. Można chociażby transportować ładunki drogą kolejową, można też umieszczać oficjalne pieczęcie na ciężarówkach, można przejść do bardziej elastycznych godzin pracy i odpoczynku kierowców w czasie, gdy będą stać w kolejce na przejściu granicznym itd.
Jednak aby to urzeczywistnić, trzeba podjąć pewne działania – a mianowicie sporządzić nowy rozkład jazdy pociągów. Tylko taki krok może stanowić pewną i skuteczną alternatywę dla transportu drogowego. Oficjalne, nieuszkodzone pieczęcie mogą być dowodem na to, że samochód ciężarowy nie był otwierany od momentu jego załadunku i że sektor prywatny nie jest uprawniony do jego otwarcia. Jednak żadne decyzje w sprawie tych propozycji nie zostały jeszcze podjęte.
Co się tyczy elastycznego trybu pracy i odpoczynku kierowców, to takie rozwiązanie jest dość niepraktyczne. Poza tym może to przyczynić się do powstania poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa, nawet pod warunkiem, że będzie to działało tylko w tunelu Brenner.
Szwajcarskie Stowarzyszenie Właścicieli pojazdów Użytkowych „Astag“ uważa, że dodatkowych obciążeń w tunelach St. Gotthard i San Bernardino nie będzie. Jednakże te alternatywne trasy nie pomogą zaoszczędzić ani czasu, ani pieniędzy – wysokość opłat za przejazd i ceny na paliwo są tutaj znacznie wyższe niż we Włoszech czy Austrii. I to są główne powody, z powodu których przewoźnicy unikają przejazdów przez Szwajcarię.
Bardzo możliwe, że nie uda się wypracować skutecznego rozwiązani, w związki z tym przewoźnicy powinni być gotowi do dłuższych podróży i nieuniknionych przestojów. Oczywiste jest też, że dodatkowe koszty będą musieli pokryć nie tylko klienci, ale i kierowcy (kosztem swojego wynagrodzenia). Jednakże Wspólnota Europejska wciąż ma nadzieję, ze podjęte przez Austrię kroki to nic innego jak tylko sygnał ostrzegawczy dla Brukseli, aby struktury europejskie przyśpieszyły rozwiązanie problemu uchodźców.
Źródło: Cargonews.lt
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.