Mandaty we Francji, opłaty, ograniczenia, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć
Przepisy drogowe panujące we Francji mogą zaskoczyć niejednego kierowcę z kraju nad Wisłą. Należy wkuć na pamięć podstawowe z nich, zapamiętać wysokości limitów, ograniczeń oraz informacje o mandatach. Inaczej wyjazdu czy trasy do Francji nie będziemy wspominać zbyt pozytywnie.
mandaty we Francji
Nie jedź szybciej niż…
Ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h – niezależnie od typu pojazdu (o ile znaki drogowe nie wskazują inaczej). Poza terenem zabudowanym zaś:
- samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 90 km km/h
- motocykl – 75 km/h
- pojazd powyżej 3,5 ton – 80 km/h
- pojazd przegubowy powyżej 12 ton – 60 km/h.
Ograniczenia prędkości na drogach ekspresowych:
- samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 110 km/h
- pojazdy o masie powyżej 3,5 tony – 100 km/h
Ograniczenia prędkości na francuskich autostradach:
- samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 130 km/h
- samochody ciężarowe – do 80 km/h.
mandaty we Francji
Miejmy na uwadze, że w przypadku złej widoczności, deszczu lub mokrej nawierzchni należy jechać jeszcze wolniej.
Uwaga, mandaty!
Przekroczenie dozwolonych prędkości karane jest wysokimi mandatami. „W przypadku zatrzymania w takiej sytuacji kierowcy cudzoziemca policja lub żandarmeria mogą uniemożliwić jazdę (zatrzymując np. dokumenty samochodu) do czasu uregulowania mandatu gotówką na miejscu. W przypadku mandatów z fotoradarów należy zachować dużą ostrożność, gdyż nawet przekroczenie prędkości o 2 km/h może skutkować nałożeniem mandatu. Jeśli chodzi o wysokość kary, za przykład można podać sytuację, w której mandat opłacony w ciągu 48 dni mandat wynosił 45 euro, w przypadku maksymalnie 72 dni było to 68 euro, zaś później kwota rosła do aż 180 euro – mówi Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans. We Francji wystarczy przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 40 km/h, aby utracić uprawnienia do kierowania pojazdem – wówczas, gdy wśród pasażerów jest inny kierowca, to on musi kontynuować jazdę. Jeśli nie, pojazd trafia na policyjny parking i pozostaje tam dotąd, aż właściciel auta przyprowadzi osobę z uprawnieniami” – kontynuuje.
Jeszcze do niedawna polscy kierowcy nie martwili się zbytnio wizją mandatów, szczególnie w związku z wykroczeniami zarejestrowanymi przez fotoradary. Wiele państw europejskich miało problem z identyfikacją kierujących. „To skończyło się w maju 2014 r., gdy w Polsce zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa o transgranicznej wymianie informacji na temat właścicieli pojazdów. Umożliwia ona ułatwiony przepływ danych między krajami Unii, a co za tym idzie – zwiększenie ściągalności mandatów za wykroczenia popełnione za granicą. Mandaty za granicą nie muszą zostać wystawione w języku polskim. Mandat z zagranicy trafia do polskiego sądu, a ten automatycznie go uznaje i kieruje do egzekucji. Warto wskazać, że zagraniczne służby często sprzedają zobowiązania polskim firmom windykacyjnym, które zajmują się daną sprawą nawet po upływie roku i ściągają należność za mandat z odsetkami oraz kosztami windykacji” – tłumaczy Karolina Wierzchowska.
mandaty we Francji
Płatne autostrady
Przejazdy francuskimi autostradami są płatne (jak również niektórymi wiaduktami, mostami i tunelami; wykaz dostępny jest TU). Wysokość opłat jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz długości przejechanej trasy. Można je uiszczać manualnie, na bramkach, lub automatycznie, jednak do tego konieczne jest zamontowanie specjalnego urządzenia pokładowego rejestrującego przejazd.
O tym pamiętaj
Na francuskich drogach jedziemy obowiązkowo z zapiętymi pasami, dotyczy to wszystkich pasażerów. Konieczne jest ponadto włączenie świateł mijania – co prawda tylko w nocy i przy złych warunkach pogodowych, jednak zaleca się używanie ich przez całą dobę.
Zabronione jest rozmawianie przez telefon (po zaostrzeniu przepisów w czerwcu 2015 r.). Mandat za nieprzestrzeganie przepisów wynosi 35 euro. W razie rażącego wykroczenia lub odmowy zapłacenia grzywny na miejscu sprawa może trafić do sądu, który może nałożyć dodatkową grzywnę w wysokości 150 euro. „Używanie zestawu głośnomówiącego nie jest zabronione, choć może podlegać karze, jeśli zostanie udowodnione (np. na podstawie billingu), że mogło mieć związek z przyczyną wypadku” – podpowiada Karolina Wierzchowska.
Zakazane jest też używanie antyradarów – inaczej musimy liczyć się z grzywną do 3000 euro!
mandaty we Francji
Jazda po alkoholu
Tolerancja dotycząca kierowania po alkoholu związana jest ze stażem kierowcy. W przypadku kierującego posiadającego uprawnianie krócej niż 3 lata ilość alkoholu we krwi nie może przekroczyć 0,2 promila. Jeśli mamy większe doświadczenie w kierowaniu, limit wynosi 0,5 promila. Przekroczenie tych wartości grozi mandatem w wysokości min. 135 euro oraz zatrzymaniem prawa jazdy na okres do 3 lat.
Obowiązkowe wyposażenie
Musimy pamiętać o obowiązkowym wyposażeniu pojazdu. Potrzebujemy:
- kamizelki odblaskowej (zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów),
- trójkąta ostrzegawczego (za brak tych dwóch akcesoriów grozi nam mandat w wysokości 135 euro),
- kompletu zapasowych żarówek,
- zabezpieczeń antywłamaniowych
- oraz alkomatu.
Nie zapomnijmy również o apteczce i gaśnicy (nieobowiązkowe, jednak zalecane).
Zasady na drodze
Warto zauważyć, że w terenie zabudowanym piesi mają bezwzględne pierwszeństwo. Orzecznictwo sądowe w sprawach wypadków drogowych rację przyznaje zazwyczaj więc właśnie pieszym. „W związku z tym w dużych aglomeracjach zaleca się jazdę z niewielką prędkością, pozwalającą na zatrzymanie pojazdu w przypadku nagłego wtargnięcia pieszego na drogę. Zasadę ograniczonego zaufania należy stosować w dużych miastach, a zwłaszcza w Paryżu, gdzie miejscowi kierowcy rzadko np. używają kierunkowskazów, natomiast dość często skręcają z prawego pasa jezdni w lewo i odwrotnie. Zasada pierwszeństwa przejazdu dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony (m.in. na rondach) jest bezwzględnie obowiązująca, respektowana i egzekwowana” – podsumowuje prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans.
mandaty we Francji
I na koniec: prawo jazdy. Nie ma przeszkody, abyśmy na terenie Francji posługiwali się polskim lub międzynarodowym prawem jazdy. Pamiętajmy tylko, że jeśli nasz pobyt w kraju się przedłuży, mamy obowiązek wymiany polskiego prawa jazdy na francuskie – po 6 miesiącach.
Współpraca merytoryczna: Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.