Wyniki testów drogowych ciężarówek zasilanych LNG w Polsce. Na gazie ziemnym jeździ się najtaniej
Znaczące zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji spalin – to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów drogowych Iveco Stralis LNG w Polsce. Przewoźnicy świadczący usługi dla IKEA z zadowoleniem przyjęli eksploatację ciągników zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Testy pojazdów były możliwe dzięki zaangażowaniu Iveco Poland oraz Cryogas M&T Poland. Iveco użyczyło pojazdy napędzane gazem ziemnym oraz zapewniło ich obsługę. Dostawy LNG oraz instalację tankowanie zapewniła firma Cryogas.
Głównym celem testów było sprawdzenie możliwości zmniejszenia oddziaływania na środowisko w dziedzinie transportu towarów. W czasie 6 miesięcy na terenie Centrum Dystrybucyjnego IKEA w Jarostach, oprócz poznania walorów eksploatacyjnych pojazdów i poziomu spalania paliwa, firmy transportowe miały również możliwość samodzielnego przekonania się, jak wygląda obsługa serwisowa pojazdów oraz przebieg procesu tankowania wykonywanym przez Cryogas. Wyniki testu dowiodły, że pod każdym względem jakość obsługi i przebieg eksploatacji nie odbiegają znacząco od doświadczeń z pojazdami zasilanymi olejem napędowym.
Na przestrzeni 6 miesięcy, 3 ciągniki IVECO Stralis AT 440S33 TP LNG pokonały łącznie ponad 40 000 km. Średnie spalanie LNG wyniosło 24,9 kg/100km przy średniej wadze ładunku 15,3 tony (średnia ważona zużycia Oleju Napędowego [ON] w okresie testów wykorzystana do porównań to 30,4 L/100km).
Na podstawie niniejszych parametrów możliwe stało się wykonanie analizy całkowitych kosztów posiadania pojazdów (TCO). Wynik? Paliwo LNG to obecnie optymalne rozwiązanie w zakresie zmniejszenia emisji spalin (brak sadzy, CO2 – redukcja 7%) oraz ograniczenia wydatków na paliwo, gdzie próg opłacalności inwestycji w pojazdy LNG zostaje przekroczony dla przebiegów powyżej 105 000 km rocznie. Wówczas miesięczne oszczędności na paliwie LNG przewyższają pozostałe koszty eksploatacji pojazdu (TCO). Jako przykład dla przebiegu 120 000 km, roczny zysk z pojazdu LNG to 1 573 EUR w porównaniu do pojazdu zasilanego ON.
—
Testowane samochody to ciągniki Iveco Stralis Natural Power LNG. Samochody spełniają normę emisji EURO VI. Stralis Natural Power LNG zasila silnik 330 KM Cursor 8 CNG. Jest on wyposażony w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów i 4 zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy doskonale sprawdzają się na średnich dystansach. Pojazdy napędzane LNG posiadają szereg zalet: są one ekologiczne (niższa emisja cząstek stałych, tlenków azotu i dwutlenku węgla), brak konieczności używania dodatków AdBlue, cichsza praca silnika, niższe zużycie tańszego paliwa oraz prostsza budowa układu wydechowego, przekładająca się na większą niezawodność w dłuższym okresie czasu, przez co na niższe koszty serwisowania.
Technologia napędzania pojazdów ciężarowych gazem ziemnym zdobywa coraz więcej zwolenników. W czerwcu 2016 roku, w trakcie światowej premiery Nowego Stralisa podpisana została umowa na dostarczenie 250 pojazdów napędzanych gazem ziemnym dla firmy Perrenot Group. To wyjątkowe zamówienie dotyczy dostarczenia 200 ciągników Stralis NP (Natural Power) z instalacjami LNG i CNG, nowym silnikiem Cursor 9 o mocy 400 KM, kabiną Hi-Way i zautomatyzowaną przekładnią Eurotronic oraz 50 ciężarówek Stralis Natural Power z instalacją CNG i silnikiem o mocy 330 KM. Takie istotne zamówienie oznacza punkt zwrotny na drodze do zrównoważonego transportu drogowego w Europie.
LNG (skroplony gaz ziemny) jako paliwo dla napędu pojazdów drogowych występuje w temperaturze -130°C i ciśnieniu 8 bar. Dla przechowywania i tankowania pojazdów wymagane jest zapewnienie specjalnej instalacji kriogenicznej. Zamontowana instalacja Cryogas w Jarostach pozwoliła na efektywne tankowanie pojazdów ciężarowych w czasie testów. Dzięki pomiarowi masowemu paliwa w łatwy sposób możliwe było określenie spalania pojazdów oraz redukcji spalin. Firma Cryogas zapewniła kompleksową obsługę niniejszego procesu – projekt, budowę i obsługę punktu tankowania LNG a także dostawy gazu ziemnego. Bogate doświadczenie firmy potwierdza także wykonanie ogólnodostępnej stacji tankowania LNG w Śremie, stacji LNG w Olsztynie oraz licznych stacji regazyfikacji dla celów przemysłowych.
—
Główne rezultaty testów drogowych
• Zmniejszenie emisji spalin – wyeliminowanie emisji cząstek stałych (sadzy) oraz redukcja emisji CO2 o 7%, zastosowanie uproszczonego i lżejszego systemu oczyszczania spalin
• Redukcja wydatków na paliwo o 30% (dzięki lepszej kaloryczności metanu niż oleju napędowego, brak potrzeby stosowania AdBlue)
• Redukcja emisji hałasu
Wyzwania związane z eksploatacją pojazdów
• Zwiększenie zasięgu pojazdu – obecnie 750 km, niebawem możliwe będzie osiągnięcie 1.500 km (dzięki drugiemu zbiornikowi LNG)
• Zwiększenie mocy silnika – 330 KM mocy dobrze sprawdza się w większości zastosowań, dla potrzeb transportu długodystansowegojuż niebawem pojawi się nowa jednostka o mocy 400 KM
• Zwiększenie dostępności stacji LNG – obecnie 3 obiekty w Polsce, do 2025 roku regularna sieć stacji wzdłuż głównych dróg krajowych (A1, A2, S3, A4, S7, S8 oraz S61)
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.