Nowe tłoki do silników ciężarówek
Nowa technologia produkcji tłoków ma wesprzeć producentów silników pojazdów ciężarowych. Zaprojektowane tłoki pozwolą na dalsze ograniczenia zużycia paliwa, dążenie do energooszczędności i spełnienie wymogów rygorystycznej normy EURO VI.
Postawiono na nową architekturę tłoka, zaawansowane procesy produkcyjne oraz materiały umożliwiające redukcję tarcia. “Wyższe szczytowe ciśnienia w cylindrze (PCPs), stosowane dla poprawy wydajności spalania, są osiągalne wyłącznie dzięki technologicznej ewolucji produkcji tłoka, która zapewnia trwałość rozwiązań przy wzroście obciążeń termicznych i mechanicznych. Poza bardziej wydajnym spalaniem, nasze tłoki przyczyniają się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa oraz emisji CO2 dzięki redukcji tarcia” – tłumaczy Norbert Schneider, dyrektor działu Piston Application Engineering, Federal-Mogul Corporation.
Firma Federal-Mogul Corporation starała się wyeliminować różnego rodzaju ograniczenia tłoków stalowych i aluminiowych. Co prawda, aluminium jest lżejsze i dobrze przewodzi ciepło, jednak w przypadku pojazdów ciężarowych, przy rozmiarach otworu cylindra 130 mm i więcej, zastosowanie znajdują przede wszystkim tłoki stalowe. Projektanci firmy przyjrzeli się więc bliżej tłokom aluminiowym, zwiększyli ich wydajność dzięki poprawie chłodzenia poszczególnych elementów. Zastosowano technikę badań ultradźwiękowych 2D oraz opatentowaną metodę DuraBowl, która opiera się na kontrolowanym, ponownym przetopieniu krawędzi denka i/lub podstawy komory w denku tłoka w celu zwiększenia ziarnistości krzemu do 1/10 jego pierwotnej wielkości. Warta uwagi jest również powłoka EcoTough Diesel, która poprawia wydajność silnika wysokoprężnego. Wpływa to na zmniejszenie tarcia pomiędzy płaszczem tłoka a cylindrem do 13% w porównaniu do powłok konwencjonalnych, grafitowych. Zmniejszenie tarcia i lepsza ochrona przed zużyciem jest możliwa dzięki stałym środkom smarnym i bazie polimerowej wzmocnionej włóknem węglowym.
Tłoki wykorzystują ponadto najnowsze osiągnięcia technologiczne w dziedzinie zgrzewania tarciowego.
Na podstawie: Federal-Mogul
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.