Raporty i artykuły
Raport Najwyższej Izby Kontroli nie pozostawił suchej nitki na organizacji procesu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. NIK ujawniła szereg rażących nieprawidłowości. Zdaniem organizacji pracodawców „Transport i Logistyka Polska” analiza ta jest zbyt rygorystyczna i zbyt krytyczna. “Przedstawia on w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego, który jest oceniany jako jeden z najlepiej zorganizowanych w całej Europie” – czytamy w komentarzu do raportu. Według TLP liczba zabitych w wypadkach z udziałem towarów niebezpiecznych jest w raporcie NIK zawyżona o 864% w stosunku do danych Komendy Głównej Policji!
2018-10-17
Ponad 2/3 kierowców nadal wozi przy sobie dowód rejestracyjny i potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia OC. Z badania AutoMapy wynika, że polscy kierowcy dość sceptycznie podchodzą do nowych regulacji.
2018-10-17
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym wprowadzająca zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych w działalności gospodarczej trafiła do Sejmu. Ministerstwo Finansów zrezygnowało z niektórych restrykcyjnych propozycji, które pojawiły się na wcześniejszym etapie prac.
2018-10-16
Szacuje się, że w Polsce jeździ około 6000 śmieciarek. To pojazdy specjalne powyżej 3,5 tony, a ich kierowcy nie podlegają prawu rozliczania czasu pracy na bazie tachografu tylko wtedy, gdy odbierają odpady z gospodarstw domowych. Co powinni zrobić, jeśli do jednego kosza trafią śmieci z domów i na przykład z kiosku ruchu czy pobliskiego zakładu fryzjerskiego? Włączyć tachograf czy nie? Pozostawić część odpadów? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
2018-10-15
Nowy taryfikator kar włączony do ustawy o transporcie drogowym i obowiązujący od 3 września bieżącego roku wprowadził kary dla kierowców i przedsiębiorców za przekroczenia czasu pracy. Karę można dostać za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej, przekroczenie tygodniowego czasu pracy oraz za skrócenie bądź nieodebranie wymaganych przerw w czasie pracy.
2018-10-13
Wrzesień okazał się miesiącem zmian. I mimo iż zapowiadano je od początku roku, zdecydowanie zaskoczyły nie tylko transportowców, ale i same służby kontrolujące. O tym, co oznaczają nowe przepisy, opowiada nam Dariusz Wata, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Infolab, ekspert CORTE i Tachograph Forum.
2018-10-09
Polski transport rośnie w siłę. Z najnowszego raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w ubiegłym roku polscy przewoźnicy przetransportowali 2053,3 mln ton ładunków. To znaczny wzrost w porównaniu do 2016 roku – aż o 11,8 proc.
2018-10-07
Polskie firmy transportowe dynamicznie rozwijają swoje floty ciężarówek. Tylko w pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano w naszym kraju o 12% więcej tego typu pojazdów niż w analogicznym okresie roku poprzedniego[1]. Nasi przewoźnicy dysponują również jednymi z najbardziej ekologicznych pojazdów — normy Euro 6 spełnia prawie 100 tysięcy ciężarówek w polskich firmach transportowych, a niewiele mniej, bo prawie 80 tysięcy spełnia normę Euro 5[2]. Sprawdziliśmy stan floty transportu drogowego w Polsce oraz kto jeździ polskimi ciężarówkami.
2018-10-04
Na 4 miliony zgłoszeń dokonano 500 tysięcy kontroli, z czego w około 6 tysiącach przypadków stwierdzono uchybienia. To wyniki audytu funkcjonowania systemu monitorowania przewozu towarów wrażliwych wykonanego przez Krajową Administrację Skarbową.
2018-10-03
W 2017 r. wszystkimi rodzajami transportu przewieziono o niemal 12 proc. więcej ładunków niż przed rokiem – 2053,3 mln ton, na zrealizowanie czego potrzeba było aż 434,9 mld tonokilometrów. W związku z czym transport zarobił o 9,5% więcej niż w roku poprzednim. Przychody ze sprzedaży usług wyniosły aż 250,2 mld zł. Co więcej: polscy przewoźnicy pierwszy raz w historii prześcignęli Niemców i zajęli pierwsze miejsce w Unii Europejskiej w ilości przewozów. To najważniejsze wnioski z raportu Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego sektora transportu.
2018-09-28