Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Autonomiczne pojazdy od Scanii: analizują sytuację na drodze, adaptują się do warunków

Autonomous_Transport_Systems_1

Eksperci Scania opracowali autonomiczne pojazdy budowlane, które mogą pracować na zamkniętych obszarach bez udziału kierowcy. Auta będą na początku wykorzystywane m. in. w kopalniach i portach, a następnie zostaną zaadaptowane do zwykłego ruchu drogowego. Współpracujące ze sobą autonomiczne ciężarówki Scania zostały zaprezentowane pod koniec maja w Szwecji.

 
Pojazdy Scania powstały we współpracy z dostawcami zaawansowanych technologii oraz instytucjami naukowymi, w tym przy wsparciu szwedzkiej agencji Vinnova, zajmującej się rozwijaniem innowacji.
– Autonomiczne ciężarówki są ważnym elementem bezpiecznego, zrównoważonego i uniezależnionego od paliw kopalnych transportu drogowego, nad którym pracujemy w Scania. Wykorzystywanie pojazdów, które są częściowo lub całkowicie autonomiczne przyczynia się do wzrostu wydajności i bezpieczeństwa. Tego typu auto nigdy nie przekracza dozwolonej prędkości, nie jedzie agresywnie i rzadko potrzebuje wypoczynku, dzięki czemu rośnie jego dyspozycyjność – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania AB.

Jak działają autonomiczne pojazdy Scania?

„Inteligentna” ciężarówka jest w stanie analizować otocznie, interpretować zachodzące zmiany i adaptować się do nich, wykonując powierzone jej zadania. „Mózgiem” pojazdu jest jednostka sterująca, odpowiadająca za samodzielność auta. Gromadząc dane z licznych czujników, przetwarza je, tworząc obraz otoczenia. Odbiera również polecenia z zewnętrznego systemu zarządzania przewozami i przetwarza je tak, aby były zrozumiałe dla systemów pojazdu. Kolejnym elementem jest „inteligentny” układ napędowy, działający z najwyższą precyzją i oszczędzający energię. Główny moduł sterujący zarządza pracą silnika, sprzęgła, skrzyni biegów oraz hamulców pomocniczych.

16115-050
Autonomiczny pojazd Scania skutecznie wykrywa obiekty znajdujące się przed nim dzięki kamerze z wielosoczewkowym obiektywem znajdującej za przednią szybą. Jej funkcjonowanie opiera się na tej samej zasadzie, co widzenie stereoskopowe u człowieka, dlatego może z łatwością rozpoznawać np. ukształtowanie terenu, zlokalizować pojazdy, pieszych oraz rozpoznać oznakowanie na jezdni. W każdym narożu auta znajduje się też radar krótkiego zasięgu, co pozwala wykrywać obiekty w promieniu 360 stopni. Radary funkcjonują niezależnie od pogody, dniem i nocą. Oprócz nich ciężarówka posiada radar dalekiego zasięgu, do 200 m przed pojazdem, co umożliwia jazdę z wysokimi prędkościami.

Elektrohydrauliczny układ kierowniczy (EAS) to system, służący do automatycznego kierowania pojazdem i bezpiecznego omijania przeszkód. Jednocześnie spełnia funkcję wspomagania układu kierowniczego. Ciężarówka jest też wyposażona w czujniki bezwładnościowe, mierzące przyspieszenie i obrót pojazdu wokół osi pionowej. Dostarczają one jednostce sterującej informacji o zmianach położenia auta. Z kolei czujniki prędkości kół, mierząc prędkość każdego koła osobno, umożliwiają jednostce sterującej dokonanie oceny sposobu, w jaki porusza się pojazd.

Moduł GPS lokalizuje ciężarówkę i umożliwia zaplanowanie trasy przejazdu. Podążanie nią jest możliwe dzięki przetwarzaniu informacji dostarczanych przez czujniki. Łącze do przesyłania danych jest kanałem komunikacji pozwalającym odbierać zlecenia, przesyłać informacje o bieżącym statusie auta i jego osiągach. Umożliwia również dzielenie się informacjami z trasy z innymi pojazdami autonomicznymi.

Autonomiczne pojazdy już dziś znakomicie radzą sobie podczas testów praktycznych, choć zanim zostaną wprowadzone do sprzedaży musi minąć jeszcze kilka lat.

16115-029

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0