Awaria tachografu. Co powinien zrobić kierowca?
Zamiana tachografów analogowych na urządzenia cyfrowe zminimalizowała częstotliwość występowania awarii, jednak nie wyeliminowała ich całkowicie. Awaria tachografu w trasie to sytuacja stresująca zarówno dla kierowcy, jak i dla przewoźnika. Konieczne jest dokumentowanie czasu pracy w inny sposób. Podpowiadamy, jak to zrobić oraz o czym pamiętać w przypadku poważnej usterki.
O procedurach postępowania w razie awarii tachografu informuje nas art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie.
Awaria tachografu: naprawiamy tak szybko, jak jest to możliwe
Podstawowa, uniwersalna zasada brzmi: urządzenie naprawiamy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. W Rozporządzeniu 165/2014 czytamy: „W razie awarii lub wadliwego działania tachografu przedsiębiorstwo transportowe zobowiązane jest do jego naprawy przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat, tak szybko jak pozwalają na to okoliczności.”
Oczywiście sformułowanie „tak szybko jak pozwalają na to okoliczności” można interpretować bardzo różnie. Doprecyzowano je więc mianowicie: „Jeżeli sprowadzenie pojazdu do bazy przedsiębiorstwa transportowego nie jest możliwe w ciągu tygodnia, licząc od dnia uszkodzenia lub wykrycia wadliwego działania, wówczas naprawy dokonuje się w drodze.” Dotyczy to przede wszystkim kierowców tras międzynarodowych.
Jeśli wymagania te nie zostaną spełnione, właściwe organy państw członkowskich będą mogły wydać zakaz dalszej oraz/lub nałożyć odpowiednie sankcje, według swojego uznania.
Awaria tachografu: zapisujemy ręcznie
Wadliwe działanie tachografu nakłada na kierowcę obowiązek ręcznego ewidencjonowania aktywności. Według art. 37 ust. 2 rozporządzenia 165/2014 „W czasie, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie, kierowca zaznacza dane umożliwiające jego identyfikację (nazwisko, numer karty kierowcy lub numer prawa jazdy) wraz z podpisem, jak również informacje dotyczące różnych okresów, które nie były poprawnie rejestrowane lub drukowane przez tachograf:
a) na wykresówce bądź wykresówkach; lub
b) na tymczasowej wykresówce dołączanej do wykresówki lub karty kierowcy.
Innymi słowy kierowca jest obowiązany do dokonywanie ręcznych zapisów na rewersie wydruku (w przypadku tachografu cyfrowego) lub rewersie wykresówki (jeśli nadal używany jest tachograf analogowy). To dość żmudna i uciążliwa, jednak konieczna czynność. Jeśli podczas kontroli służby wykryją, że jazda oraz inne czynności kierowcy nie było w żaden sposób rejestrowane, możemy być pewni mandatu oraz zakazu dalszej jazdy. Dobrym pomysłem – oprócz ręcznego ewidencjowania czasu pracy – jest również zapisanie podstawy prawnej, która dopuszcza możliwość wykonywania ręcznych odpisów, nawet wprost na wydruku. Może to być wspomniany art. 37 ust. 2 rozp. 165/2014.
Jakie kary?
Warto wspomnieć o konsekwencjach prawnych wiążących się z poruszaniem się kierowcy z niesprawnym tachografem przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych warunków. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym l.p. 13.4. za „wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego z niedziałającym lub niewłaściwie działającym urządzeniem rejestrującym lub cyfrowym urządzeniem rejestrującym po upływie dopuszczalnego okresu kierowania pojazdem” grozi grzywna w wysokości 1000 zł. Osoba zarządzająca transportem w firmie musi się zaś liczyć z karą w wysokości 2000 zł.
O awarii tachografu poinformuje nas komunikat błędu pojawiający się na wyświetlaczu urządzenia. W pierwszej kolejności warto sprawdzić kod usterki – dzięki temu będziemy w stanie ustalić, na ile jest poważna.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.