Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badania techniczne poza granicami kraju?

badania-techniczne

Przegląd techniczny to święta rzecz nawet w samochodach osobowych, a cóż dopiero w samochodach przeznaczonych do przewozu osób i towarów. Niestety, w transporcie międzynarodowym obecnie obowiązujące przepisy wprowadzają liczne biurokratyczne bariery w realizowaniu działalności gospodarczej w tym zakresie. Jedną z nich jest obowiązek przeprowadzania przeglądu technicznego w kraju zarejestrowania pojazdu. Uniemożliwia to przeprowadzenie takiego badania za granicą i zmusza przewoźników do powrotu do kraju, choć usługa ta powinna być dostępna i możliwa do wykonania w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Obowiązek przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów ciężarowych, które zgodnie z obowiązującym prawem mogą być dokonywane wyłącznie w tym państwie, w którym pojazd został zarejestrowany, stwarza trudności dla przewoźników międzynarodowych. Badania okresowe muszą bowiem zostać uwzględnione przy planowaniu trasy przejazdu pojazdów, które znajdują się najczęściej poza krajem, w którym zostały zarejestrowane.

Poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z zapytaniem, czy i jakie działania będą podjęte przez Komisję, aby zmienić tę sytuację: Przegląd techniczny pojazdu to niewielki koszt. Jeśli jednak nie dokona się go w terminie, kara może sięgać kilku, a nawet kilkunastu tysięcy euro. W razie konieczności przeprowadzenia badania, kiedy samochód jest akurat za granicą, trzeba go najpierw sprowadzać do kraju, choć przecież w tym samym zakresie norm pojazd mógłby zostać zbadany na przykład w Niemczech, Francji, czy w Estonii. To jakiś absurd, zwłaszcza skoro wszyscy funkcjonujemy na jednolitym rynku europejskim – uważa poseł Szejnfeld.

Przepisy unijne określają jedynie minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie UE. Jednocześnie umożliwiają krajom zaostrzenie tych wymogów ze względu na specyfikę krajowej infrastruktury czy strukturę parku samochodowego, co skutkuje różnicami m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Myślę, że można ujednolicić te wymagania i nie robić problemów przedsiębiorcom, którzy muszą być ze swoim sprzętem mobilni, by utrzymać się na konkurencyjnym rynku – twierdzi poseł Szejnfeld.

Zapytanie posła Adama Szejnfelda skierowane do Komisji Europejskiej wpisuje się w szereg działań, podejmowanych przez eurodeputowanego z Wielkopolski na rzecz eliminowania zbędnej biurokracji a także barier w swobodnym przepływie usług w ramach Unii Europejskiej: Europejski rynek usług nie może stanowić jedynie abstrakcyjnej idei, ale realny cel, do którego dążymy. Niestety, w bardzo wielu obszarach nadal istnieje szereg barier sprawiających, że granice poszczególnych państw stają się jednocześnie granicami możliwości świadczenia usług – twierdzi poseł Szejnfeld.

Autor: Joanna Jeżyk, Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda, Bruksela – Strasburg

Źródło: szejnfeld.pl

Komentarze

Przemo Malic 2019-05-23 13:39

No cóż, chciało się europy, no to ja mamy, z calym dobytkiem komunistycznego inwentarza...

Maciek 2018-03-22 09:39

Sprawa stara jak widzę. Sprawdzałem w internecie możliwość zrobienia przeglądu kampera, którym w sierpniu wyjechałem z Polski a który aktualnie jest w Hiszpanii. No i nie mam zamiaru przez najbliższe dwa, trzy lata wracać nim do kraju. Zatem co: łapówka na stacji za podbicie dowodu bez oglądania auta? Bo miałbym jechać 2 x 3 tys. km po tę pieczęć .... nonsens. Panie Pośle, co Panu odpowiedziała Komisja? To już trzy lata od Pańskiego pytania.

Krasnopiura 2018-03-20 15:39

Ja jeżdżę z przyczepą od wiosny do jesieni i przegląd wypada mi latem.Co by się stało zrobić przegląd np.w Grecji.Może być że kiedyś ta straszna przeszkoda zostanie zniesiona.

giuseppe POLACO 2017-06-15 20:46

pany debile czy wy jestescie w stanie ogarnac te przepisy ktore tworzyciew tych swoich zasranych i smierdzacych wygodnych stolkachza ktore bierzecie ciezkie pieniadze z naszych kieszeni bo ja was nie moge zrozumiec jakim durniem trzeba byc zeby przez glupia kamizelke czy przez apteczke myslec ze diagnostyka w krajach UE jest gorsza od naszej zlodziejskiej ale polskiej. CWOKI obudzcie sie wreszcie i dajcie swoim wybrancom zyc normalnie

Martin 2016-05-17 21:03

Bardzo dobra inicjatywa! Zostawiłem chwilowo auto w Niemczech skąd pochodzę, a kończy mi przegląd w czerwcu. Zamiast zrobić po prostu tym razem przegląd w Niemczech muszę specjalne jechać z samego południa Niemiec do polski na przegląd. Dla mnie taka sytuacja oznacza nie uzasadnione utrudnienie codziennego życia obywateli UE. Życzę powodzenia i liczę na szybkie zniesienie tej bariery!

justyn23 2016-05-11 12:23

Dlaczego zamiast ułatwiać nam życie w EU - jakimiś absurdalnymi przepisami dotyczącymi np.okresowej kontroli technicznej pojazdu przebywającego czasowo za granicą pseudo autorytety " wybrane " do władzy nad nami utrudniają nam i sobie życie ? Chyba łatwiej jest zrobić kontrolę pojazdu za granicą , niż przerejestrowywać pojazd czasowo poruszający się w innym kraju EU ? Kiedy państwo parlamentarzystów panoszących się władzą - naszą władzą nadążać będą z przepisami - do faktów i rzeczywistości, tylko się zastanawiam .


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0